Vape

Hej jeg er en pige på 14 år gammel jeg har en e cigaret/vape jeg var nysgerrig på om hvis man fik taget blod prøver om at man kunne se at man røg e cigaret/ vape

14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Jeg er glad for, at du skriver og spørger om det. Jeg kan læse, at det er noget, du tænker over. Der er også mange forskellige former for cigaretter, og det kan være svært at finde rundt i, hvilken virkning de hver især har på kroppen. Jeg vil gøre, hvad jeg kan for at hjælpe dig.

Du spørger, om en blodprøve vil vise, at man ryger e-cigaretter. Svaret er ja. De væsker, som man køber til sin vape indeholder ofte synetisk fremstillet nikotin. Det er forskelligt, hvor meget nikotin, der er i de forskellige e-væsker. Der er dog nikotin i, og det går i blodet. Derfor vil man godt kunne se det, hvis man får taget en blodprøve.

Foruden nikotin, så indeholder e-væsken også mange andre vanedannende stoffer. De stoffer er – ligesom nikotin – også skadelige for kroppen. Alle de her stoffer vil også kunne findes i kroppen.

Det, at du har skrevet til os på BørneTelefonen, siger mig, at du gerne vil kende lidt mere til e-cigaretter. Når jeg skriver de her informationer om e-væske og e-cigaretter, så er det fordi, jeg fornemmer, at du gerne vil vide, hvordan de kan påvirke kroppen.

Du skriver, at du har en vape. Jeg er ikke helt klar over, hvor meget du bruger den, men jeg får på fornemmelsen, at du har prøvet den af og måske også har brugt den flere gange? Jeg spørger, fordi jeg får på fornemmelsen, at du faktisk er lidt bekymret over, om man kan se nikotinen i en blodprøve.

Er det rigtigt forstået? Hvis det er rigtigt, så kan jeg ikke lade være med at tænke på, hvordan du selv har det med at vape.

Rygning og at vape kan være en rigtig svær ting at håndtere. Jeg har talt med mange her på BørneTelefonen om det. Nogle vaper faktisk også, fordi de føler, at de er lidt nødt til det for at være en del af fællesskabet. Det er en rigtig stor følelse at gå med. Det kan være, at du måske har følt dig lidt presset til at vape, fordi dine venner gør det?

Nu gætter jeg jo bare, og hvis det slet ikke er sådan, så ser du bare bort fra mine tanker omkring det.

Men hvis du føler dig presset, så tænker jeg på, om du kunne have lyst til at forsøge at tale med dine venner om at vape? Hvis du har mod på det, så kan du for eksempel starte med spørge en af dem, der vaper, hvorfor I egentlig gør det. Jeg forstår godt, at det kan være svært at gøre.

Jeg nævner det, fordi det kan være, at I sammen kan finde en anden aktivitet end at vape? Det kan være, at I kender en sjov influencer på Instagram I kan følge, lave TikTok-videoer eller noget helt tredje.

Det kan også være rart at snakke med en lidt ældre person omkring det. Jeg ved ikke, om du kan komme i tanker om en god voksen tæt på dig? Du kan fx starte snakken med at sige: “Jeg har denne her vape. Jeg ved ikke så meget om det. Jeg er nysgerrig men også lidt i tvivl, om det er noget, jeg skal.”

Kunne du have mod på det, tror du?

Jeg håber, at du kan bruge mine råd og forslag. Hvis du har flere spørgsmål, så er du altid velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen på 116111.

Kærlig Hilsen BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug