Brev
Vape
Hej jeg er en pige på 14 år gammel jeg har en e cigaret/vape jeg var nysgerrig på om hvis man fik taget blod prøver om at man kunne se at man røg e cigaret/ vape
14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Jeg er glad for, at du skriver og spørger om det. Jeg kan læse, at det er noget, du tænker over. Der er også mange forskellige former for cigaretter, og det kan være svært at finde rundt i, hvilken virkning de hver især har på kroppen. Jeg vil gøre, hvad jeg kan for at hjælpe dig.
Du spørger, om en blodprøve vil vise, at man ryger e-cigaretter. Svaret er ja. De væsker, som man køber til sin vape indeholder ofte synetisk fremstillet nikotin. Det er forskelligt, hvor meget nikotin, der er i de forskellige e-væsker. Der er dog nikotin i, og det går i blodet. Derfor vil man godt kunne se det, hvis man får taget en blodprøve.
Foruden nikotin, så indeholder e-væsken også mange andre vanedannende stoffer. De stoffer er – ligesom nikotin – også skadelige for kroppen. Alle de her stoffer vil også kunne findes i kroppen.
Det, at du har skrevet til os på BørneTelefonen, siger mig, at du gerne vil kende lidt mere til e-cigaretter. Når jeg skriver de her informationer om e-væske og e-cigaretter, så er det fordi, jeg fornemmer, at du gerne vil vide, hvordan de kan påvirke kroppen.
Du skriver, at du har en vape. Jeg er ikke helt klar over, hvor meget du bruger den, men jeg får på fornemmelsen, at du har prøvet den af og måske også har brugt den flere gange? Jeg spørger, fordi jeg får på fornemmelsen, at du faktisk er lidt bekymret over, om man kan se nikotinen i en blodprøve.
Er det rigtigt forstået? Hvis det er rigtigt, så kan jeg ikke lade være med at tænke på, hvordan du selv har det med at vape.
Rygning og at vape kan være en rigtig svær ting at håndtere. Jeg har talt med mange her på BørneTelefonen om det. Nogle vaper faktisk også, fordi de føler, at de er lidt nødt til det for at være en del af fællesskabet. Det er en rigtig stor følelse at gå med. Det kan være, at du måske har følt dig lidt presset til at vape, fordi dine venner gør det?
Nu gætter jeg jo bare, og hvis det slet ikke er sådan, så ser du bare bort fra mine tanker omkring det.
Men hvis du føler dig presset, så tænker jeg på, om du kunne have lyst til at forsøge at tale med dine venner om at vape? Hvis du har mod på det, så kan du for eksempel starte med spørge en af dem, der vaper, hvorfor I egentlig gør det. Jeg forstår godt, at det kan være svært at gøre.
Jeg nævner det, fordi det kan være, at I sammen kan finde en anden aktivitet end at vape? Det kan være, at I kender en sjov influencer på Instagram I kan følge, lave TikTok-videoer eller noget helt tredje.
Det kan også være rart at snakke med en lidt ældre person omkring det. Jeg ved ikke, om du kan komme i tanker om en god voksen tæt på dig? Du kan fx starte snakken med at sige: “Jeg har denne her vape. Jeg ved ikke så meget om det. Jeg er nysgerrig men også lidt i tvivl, om det er noget, jeg skal.”
Kunne du have mod på det, tror du?
Jeg håber, at du kan bruge mine råd og forslag. Hvis du har flere spørgsmål, så er du altid velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen på 116111.
Kærlig Hilsen BørneTelefonen