Hjælp jeg er på steroider

Hjælp jeg er begyndt på steroider

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år

Tusind tak for dit brev. Det er super modigt, at du skriver og beder om hjælp. Jeg vil meget gerne forsøge at give dig nogle gode råd med på vejen.

Du skriver, at du er begyndt på steroider, og jeg kan godt forstå, at det kan være fristende. Steroider virker typisk sådan, at det får dine muskler til at vokse hurtigere, når du træner. Det kunne jeg forestille mig, at du allerede ved.

Desværre er der også nogle mindre gode ting ved at være på steroider. Det er for eksempel ikke særligt sundt for kroppen, og nogle mennesker ender med at blive afhængig af det. Måske du godt ved allerede, og at det er derfor du beder om hjælp?

Hvis du har lyst til at læse lidt mere om steroider, kan du prøve at kigge på den her side: https://altomstoffer.dk/leksikon/steroider. Der står lidt om, hvad steroider er, og hvordan det virker.

Jeg synes, at det er sejt, at du skriver til os og fortæller om din situation. Hvilke tilbud der er i forhold til at få hjælp til at stoppe igen, afhænger nemlig af hvor du bor henne – og det ved jeg jo desværre ikke.

Derfor tænker jeg også at det måske kunne være en god idé for dig at tale med en sød voksen, du kender, som kan hjælpe dig videre. Det kan for eksempel være din mor eller far eller en anden voksen, som du har det godt med.

Mange gange hjælper det at fortælle det til nogen og bede om hjælp – ligesom du har gjort i det her brev. Selvom det kan være rigtigt svært at tale om, er det tit en god måde at komme lidt videre på. Det er nemlig de voksnes ansvar at hjælpe dig, når du ikke har det godt eller er havnet i en situation, du ønsker at ændre på.

Det kan også være, at det er en løsning for dig at tale med din læge om det. Lægen ved ofte meget om både steroider og kroppen, og hvordan du bedst kan blive hjulpet i lige præcis din situation.

Det er kun dig der kan mærke, hvad der føles rigtigt at gøre. Men du har allerede taget første skridt til at få hjælp ved at skrive herind, så du er godt på vej.

Kærlig Hilsen

BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug