Alcoholsproblemer

Hej. Jeg er 15 år gammel. Jeg er diagnosed med adhd og deppresion. Men når jeg bliver meget trist drikker jeg fks. Jeg går hjem efter en dårlig dag og græder men så tager jeg et / flere glas alcohol af hvad der lige er?

Er det er stort problem og hvordan stopper man

15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Tak for dit brev! Jeg er virkelig glad for, at du har valgt at række ud efter hjælp, ved at skrive ind til os. Det lyder som om, at det er svært at være dig lige nu, og derfor skal du have hjælp. Jeg vil gøre mit bedste, for at give dig nogle gode råd med på vejen.

Først og fremmest fortæller du mig, at du er diagnosticeret med ADHD og depression. Det lyder virkelig hårdt, og jeg kan virkelig godt forstå, hvis du ikke har det store overskud lige nu. Derfor kan jeg også sagtens forstå, at du sommetider drikker, når du føler dig meget trist.

Jeg ved ikke lige præcis hvordan du har det, men jeg ved fra andre, at de bruger alkoholen til at “flygte” lidt fra deres problemer. Når man er fuld, så virker det hele ligesom bare lidt lettere og ikke helt så alvorligt. Nogen får også et selvtillidsboost når de er fulde, og det kan være virkelig rart, hvis man ellers normalt går og er lidt usikker – kan du mon genkende det jeg fortæller?

Du spørger, om det er et stort problem og hvordan man stopper. Det er svært helt at svare på, om det er et stort problem, men jeg kan fornemme på dig, at du er bekymret. Det fornemmer jeg, fordi du har valgt at skrive dette brev, og dermed har indset at dit alkoholforbrug måske ikke er helt normalt.

Det lyder også til, at du måske er på vej ind i en dårlig vane, når du i triste situationer bruger alkoholen som trøst. Det kan muligvis udvikle sig til en negativ spiral, hvor dit alkoholforbrug bliver større og større.

Du kan gøre flere ting, for at bryde den dårlige vane. Jeg vil foreslå dig, at du planlægger et alternativ til alkohol næste gang, du føler dig trist. Hvad kan du f.eks. godt lide at lave? Hvad gør dig glad? Du kan eksempelvis planlægge, at gå en lang tur med god musik i ørerne, næste gang du mærker trangen til at drikke. Det vigtige er bare, at du har overvejet, hvad du kan erstatte alkoholen med.

Men det kan være virkelig svært at bryde med sådan en vane, og følelserne du går med, forestiller jeg mig er rigtig tunge. Derfor tænker jeg også, at du har brug for hjælp fra andre til at stoppe denne vane.

Jeg kommer til at tænke på, om du mon har snakket med nogen om dit alkoholforbrug? Har du f.eks. et godt forhold til dine forældre? Kunne du have lyst til at tale med dem?

Det kan også være en anden voksen omkring dig, som du føler dig tryg ved. Det vigtigste er, at du får bedt om hjælp, for det her skal du ikke stå med alene.

Hvis du synes det er svært at starte en sådan snak, så kan du evt. læse dit brev og mit svar op for dem. Du kan også skrive et helt nyt brev, hvis det føles mere rigtigt. Pointen er, at du på den måde er sikker på at få sagt lige præcis det du vil. Hvad tænker du mon om det?

Jeg vil også gerne lige vise dig Alkolinjen. Det er en organisation, som rådgiver unge mellem 15-24 år om alkohol. Her kan du helt gratis og anonymt enten ringe eller skrive ind, og tale med nogen om dit alkoholforbrug. Du kan også læse om andre unges historier med alkoholmisbrug – jeg tænker det måske kan være rart for dig, at høre om andres oplevelser med det.

Her til sidst vil jeg også sige, at du selvfølgelig altid er velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen. Vores nummer er 116111. Vi sidder klar til at lytte, og komme med gode råd til dig.

Du har taget det første store skridt mod at få det bedre, ved at skrive herind til os. Jeg fornemmer at du er modig og dygtig til at lytte til dig selv, og det tror jeg på, at du kan bruge til at række ud efter hjælp endnu en gang.

Jeg ønsker dig alt det bedste

Kram fra BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug