Det usynlige barn – Jeg bliver overset og får skylden, hvad gør jeg?
KORT SVAR FRA BØRNETELEFONEN
De fleste børn har brug for at føle sig set og lagt mærke til af deres familie. Hvis man føler sig overset eller får skylden for noget, man ikke har gjort, kan det gøre rigtig ondt. Det er forståeligt, hvis du bliver ked af det, og du kan prøve at tale med dine forældre eller en anden sød voksen om det.
BREV
Jeg bliver overset hele tiden af min mors side af familien og jeg får altid skylden for noget min storebror har gjort 😢😢
SVAR FRA
BØRNETELEFONEN
Kære du
Tusind tak for dit brev. Du fortæller så fint, at du hele tiden bliver overset af din mors side af familien og altid får skylden for noget din storebror har gjort.
Det lyder virkelig ikke rart at føle sig overset af sin familie, for så kan man få følelsen af ikke at have nogen betydning. Som om de andre er ligeglade med en.
Det kan gøre en super ked af det og frustreret, fordi man ikke helt ved, hvad man kan gøre ved det. Er det mon sådan, du har det?
Jeg får lyst til at sige, at det giver god mening, hvis du bliver ked af det eller frustreret. De fleste børn har brug for at føle sig set og lagt mærke til af deres familie.
Hvis man føler sig overset eller få skylden for noget, man ikke har gjort, kan det gøre rigtig ondt.
Jeg bliver også nysgerrig på, om der er en bestemt situation, der har fået dig til at skrive ind i dag. Måske er der sket noget for nylig, som gjorde følelsen ekstra stærk? Hvis du har lyst, kan du ringe eller skrive til os på 116111, og fortælle mere.
Tale med nogen
Der er andre børn, som oplever det samme som dig. Nogle af dem har også kontaktet BørneTelefonen og de fortæller, at det kan hjælpe at tale med nogen om det, præcis som du gør med os. For når man først begynder at fortælle om det svære, så kan det tit hjælpe på følelsen bagefter.
Har du mon prøvet at tale med dine forældre om det?
Måske kan du fortælle dine forældre, hvad det er, du savner, når du er sammen med din mors side af familien. Tror du mon, at du vil kunne gøre det?
Det lyder virkelig ikke rart, at du altid får skylden for noget din storebror har gjort. Mon du har fortalt det til dine forældre. Det kan også være du har prøvet, men det ikke helt har hjulpet.
Der er andre børn, der fortæller, at det også kan hjælpe at skrive et brev til sine forældre, om det der føles svært. Præcis som du har gjort til os. Du fortæller det så fint.
Det kan også være, du vil kunne tegne det, så dine forældre kan se, hvordan du har det. Hvordan mon det lyder for dig?
Andre, der kan hjælpe
Der er også nogen, som taler med en anden søde voksen, som de kender. Det kan være en bedsteforældre, en lærer eller en veninde mor.
En voksen som man synes er sød og som lytter til en. Mon du kan komme i tanke om nogen at tale med om det?
Forældre
Forældre prøver tit at hjælpe, når deres børn bliver sure på hinanden. De kan tro, at de hjælper begge børn, men ikke helt ved, hvordan det føles for børnene.
Måske vil I som familie kunne tale sammen om det, når ingen af jer er sure på hinanden og på den måde høre, hvordan I har det. Har du mon mod på det?
Du kan også vise mit brev og svar. Det kan nogen gange være lettere.
Rækker ud
Dit brev til os viser, at du tør række ud efter hjælp. Det er så sejt gjort af dig. Det er præcis det, der skal til, så du kan få det bedre.
Måske tør du tage en snak med dine forældre eller en anden sød voksen om, hvordan du har det.
Du kan altid ringe, sms eller chatte med os på BørneTelefonen på 116 111. Vi har åbent hele døgnet og vil altid gøre vores bedste for at kunne hjælpe dig.
Masser af kærlige hilsner fra BørneTelefonen