SMS til BørneTelefonen på 116 111

Skriv SMS

Vidste du at du også kan SMS'e med BørneTelefonen på 116 111? Du kan SMS'e til BørneTelefonen om alt, hvad du har på hjerte. SMS rådgivningen er åben alle dage fra 11:00 til 23:00 - året rundt.

SMS til BørneTelefonen på 116 111

Vidste du, at du også SMS’e med BørneTelefonen på 116 111? Du kan SMS’e til BørneTelefonen om alt, hvad du har på hjerte.

Hvordan fungerer det?

Hvis du vil SMS’e til BørneTelefonen, skal du skrive til nummer 116 111. Du vil først modtage en automatisk besked, så du ved, at vi har modtaget din SMS, og hvis du svarer på den besked, kommer du i kø til en rådgiver. Når du kommer igennem til en rådgiver, skriver I sammen, indtil I bliver enige om at afslutte samtalen. Når I har afsluttet samtalen, får du ikke flere beskeder, men du er altid velkommen til at skrive til BørneTelefonen igen.

Hvornår er der åbent?

SMS-rådgivningen er åben alle dage fra kl. 11 og 23 året rundt. 

Kan I se mit nummer?

Nej, vi kan ikke se dit nummer. Rådgiverne besvarer SMS-beskederne fra en computer, og dit nummer er ikke synligt for rådgiverne.

Er der ventetid?

Der kan godt være ventetid i en SMS samtale, både på at komme igennem og undervejs i samtalen, men vi gør vores bedste for at svare dig så hurtigt som muligt. Hvis du fortryder og ikke længere ønsker at tale med en rådgiver, kan du sende en SMS med teksten STOP. Så modtager du ikke flere beskeder fra BørneTelefonen, før du selv skriver til os igen.

Hvad sker der, hvis jeg sender en SMS udenfor åbningstiden?

Hvis du er i gang med en SMS samtale, som ikke er afsluttet inden rådgivningen lukker, kan du godt fortsætte samtalen næste dag i åbningstiden. Men vi skriver ikke til dig, før du har sendt en ny SMS i åbningstiden, så vi ved, at du er klar til at SMS’e med BørneTelefonen.

Husk, at hvis du ikke ønsker, at andre skal se de SMS’er, du har sendt til / modtaget fra BørneTelefonen, skal du huske at slette dem på din telefon.

Hvad hvis min mobil løber tør for strøm, eller jeg ikke kan svare med det samme?

Hvis du er i gang med en SMS samtale, og din mobil løber tør for strøm, eller du er nødt til at vente med at svare, fordi du skal noget, har du 24 timer til at vende tilbage. I mellemtiden vil du ikke modtage SMS’er fra BørneTelefonen. Hvis du ikke har svaret indenfor 24 timer, bliver din samtale automatisk afsluttet og slettet.

Er det gratis?

Ja, det er gratis at sms'e til 116 111.

Kan mine forældre se, at jeg har SMS’et med BørneTelefonen?

Nej. Det kan ikke ses på telefonregningen, at du har sendt SMS'er til 116 111.

Hvad er det for en undersøgelse I laver?

Vi undersøger, hvordan BørneTelefonen bedst kan hjælpe de børn og unge der henvender sig.
Hvem laver undersøgelsen? Det er Børns Vilkår, der laver undersøgelsen sammen med Københavns Universitet.

Hvorfor? Der findes mange anonyme rådgivninger rundt omkring i verdenen. Fx findes der børnetelefoner i 145 af verdens 193 lande. Men faktisk ved vi alt for lidt om hvad der virker bedst, når man skal hjælpe børn og unge via fx telefon, chat- eller SMS teknologi. Det er det vi vil undersøge.

Hvordan? Vi undersøger det ved at kigge på, hvad rådgiverne gør i samtalerne og så sammenligner vi det med om børnene får det bedre lige efter samtalen og 14 dage senere. På den måde, så kan vi sige, at når rådgiver gør A, så virker det bedre end når rådgiver gør B. Vi ved godt, at det er meget forskelligt hvad børn har brug for, så derfor er vi nød til at undersøge det rigtig mange gange, i forhold til mange forskellige børn og med mange forskellige problemer.

Hvem kan være med? Alle børn og unge, der har fået SMS rådgivning på BørneTelefonen, kan være med i undersøgelsen, hvis de udfylder spørgeskemaerne. Vi vil dog kun kigge på de samtaler, hvor der er givet rådgivning på en eller anden måde.
Hvis du ikke vil være med skal du bare lade være med at udfylde spørgeskemaerne.

Hvem kan se samtalerne og svarene? Det er kun dem, der har med forskningsprojektet at gøre, der får samtalerne at se. Måske er der nogle eksempler, som vi senere gerne vil vise til andre, men det vil kun være små dele af en samtale og aldrig noget hvor man kan se hvem det er der har samtalen. Når forskningsprojektet er færdigt gemmer vi samtalerne i 6 måneder og så slettes de.

Hvem hører om undersøgelsen? Når man finder ud af noget, som der ikke er andre der ved og som andre kan have glæde af, så er det vigtigt man fortæller det videre. Det vi finder frem til kan være med til at hjælpe mange børn og unge rundt om i hele verdenen. Undersøgelsen vil bl.a. blive beskrevet i artikler, i en bog og i undervisning – fx af andre der skal lave rådgivning af børn. Du vil også kunne læse om undersøgelsen her på hjemmesiden, når den er færdig. Men det er den altså først i slutningen af 2017.

Hvor kan jeg få mere at vide? Du kan altid skrive til hende, der leder forskningsprojektet. Hun hedder Trine Natasja Sindahl og er psykolog. Hendes mailadresse er: trine@bornsvilkar.dk 

 

Projektopgaver - ring i stedet for sms!

Vi vil rigtig gerne hjælpe med statistik om BørneTelefonen, hvis I skriver projektopgave. Men det er bedst, hvis I ringer, for det tager alt for lang tid at skrive om det.

Virker det fra udlandet?

Nej, man kan desværre ikke SMS'e fra udlandet. Men du kan altid logge ind på chatten og tale med en rådgiver - uanset hvor du er.

 
Lucca viser rundt på BørneTelefonen