Er du blevet bange og bekymret efter skyderiet i Fields?

Vi forstår godt, hvis du er blevet bekymret eller bange efter skyderiet i Fields. Det var en voldsom situation, som mange mennesker blev forskrækkede over. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du kan finde ro, og hvem du kan tale med.

Se ultra nyt udseende om skyderiet i field's

Se udseendelsen og få viden om, hvad der skete og få gode råd fra eksperter om, hvordan du kan få hjælp.

5 gode råd

Tal med voksne

Når der sker skyderier, bliver vi alle sammen forskrækkede og bange. Det er en rigtig voldsom situation, som er svær at forstå. Det er derfor en god ide at tale med nogle voksne om det, du har set og hørt.

De voksne kan hjælpe dig med at forstå, hvad der er sket, og hvorfor du reagerer, som du gør. Vi reagerer alle sammen meget forskelligt på voldsomme oplevelser. Nogen bliver helt stille, nogen bliver meget bange og kede af det, og andre bliver vrede og urolige.

Hvis de voksne omkring dig er blevet rigtig bange, så reagerer de måske på en måde, som gør dig forskrækket. Så er det en god ide at få hjælp fra nogle andre voksne. Det kan være en vens forældre, nogle fra familien eller din nabo.

Se ikke videoer fra TikTok, Reddit, Instagram eller andre sociale medier

Der er mange, som deler billeder og videoer fra Fields. Og selvom vi godt kan forstå, at man kan blive nysgerrig og få lyst til at se dem, synes vi, man skal lade være. Politiet siger også, at man skal lade være med at dele videoerne og billederne med andre.

Hvis du er kommet til at se en ubehagelig video, er det bedst, at du taler med en voksen om det. Fortæl dem, hvad du har set, og hvordan du har det.

Hvis en af dine venner sender noget til dig, må du gerne sige fra. Du kan fx svare ”Jeg bliver bange, og vil ikke have, at du sender sådan noget til mig”.

Gør det du plejer

Det er vigtigt at huske på, at skyderier sker utroligt sjældent, og aldrig før er sket på den her måde i Danmark. Danmark er stadig et meget sikkert land, og der er ikke noget, der tyder på, at vi skal være bange mere. Politiet fortæller også, at man igen kan være helt tryg ved at gå på gaden.

Derfor synes vi også, det er vigtigt, at du gør, som du plejer. Hold fast i dine planer, og hyg dig med dine venner og din familie. Når man er bange og utryg, er det vigtigt at tale om. Men det er også vigtigt at huske at give sig selv pauser fra tankerne.

Det kan være ved at lave ting, som gør dig glad. Fx at spille PlayStation, spille fodbold eller besøge dine venner. Du kan også bede om hjælp fra en voksen. Du kan fx sige: ”jeg har brug for hjælp til at komme på andre tanker” eller ”jeg vil gerne distraheres lidt”.

Kender du nogen, der var i Fields?

Vi kan godt forstå, at man kan blive bekymret og forskrækket, hvis man kender nogen, der var i Fields. Det er rigtig voldsomt ikke at vide, hvad der er sket med dem, man kender. Og det er derfor en god ide at bede de voksne om hjælp med at finde ud af, hvordan de har det.

Hvis du har en ven, som har været i Fields, så kan det være, at han eller hun nu er rigtig ked af det eller bange. Hvis du bliver bekymret for din ven eller din ven fortæller noget, der gør dig bange, så del det med en voksen. Du kan fortælle det til din vens forældre, dine egne forældre eller nogle andre voksne. Det er de voksnes ansvar at passe på jer begge.

Var du selv i Fields?

Hvis du selv var i Fields, er det vigtigt, at du får talt med nogen om oplevelsen. Der er mange måder at reagere på, når man oplever noget så voldsomt.

Nogle reagerer sådan her:

  • føler uro og forvirring
  • har svært ved at sove og får måske mareridt
  • kan ikke koncentrere sig
  • føler skyld
  • får panikanfald
  • får hovedpine, ondt i hjertet eller manglende appetit

Ingen af disse reaktioner er farlige, men de er et tegn på, at din krop i alarmberedskab.

Nogle mærker først en reaktion efter noget tid. Det betyder bare, at kroppen endelig har fundet ro til at forstå, hvad der er sket.

Uanset om du føler, du har det fint, eller du kan mærke, du er meget påvirket, er det vigtigt, du taler med en voksen. Det kan være dine forældre, bedsteforældre, en vens forældre eller andre.

Du har også mulighed for at få det, der hedder krisehjælp. Du og dine forældre kan kontakte Røde Kors’ offerrådgivning på 21 20 91 70. Der er døgnåbent.

Københavns Politi har også åbnet et krisecenter på Amager, hvor du kan tale med en psykolog. Dine forældre kan hjælpe med at tage dig derhen. Adressen er Løjtegårdsvej 96 i Kastrup.

slap af og find ro vejrtrækningsøvelse

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat