Sådan kan du kontakte BørneTelefonen

Mobning

Arbejdstilsynets Hotline kan vejlede dig, hvis du (eller en, du kender) oplever krænkende handlinger på arbejdspladsen, fx mobning og seksuel chikane. Du er anonym, når du ringer.

Når du kontakter hotlinen kommer du til at tale med en medarbejder, der er uddannet i at besvare spørgsmål om krænkende handlinger.

Hvis du er elev på en skole eller et uddannelsessted og oplever, at din skole ikke løser problemer med mobning eller dårlig trivsel over længere tid, så kan du klage til Den Nationale Klageinstans Mod Mobning. Du kan også klage, hvis skolen ikke har en antimobbestrategi.

Du kan ringe og få hjælp af klageinstansen og klage ved at udfylde et klageskema. Telefonnummer, åbningstider og klageskema finder du her

HUSK du har også mulighed for at klage over din skole til Ombudsmandens Børnekontor 

Her finder du din kommune – her finder du kontaktinfo, rådgivning og andre hjælpetilbud. Det er din indgang til hjælp i din kommune.

Alle kommuner tilbyder åben, anonym rådgivning for børn og unge. Du har ret til at være i et hjem, hvor der er tryghed, og til at blive passet godt på. Hvis du er udsat for fx psykisk eller fysisk vold eller anden form for omsorgssvigt eller generelt oplever, at du mistrives, så kan du søge hjælp i din kommune.

Du kan kontakte din kommunen og fortælle om din situation og spørge, hvordan du kan få hjælp. Du kan være anonym, men hvis du ønsker, at kommunen skal hjælpe dig, skal du på et tidspunkt fortælle dem, hvem du er.

Hvis du ringer op til kommunen kan du for eksempel sige: “Hej, jeg er et barn, som har det svært derhjemme. Jeg vil gerne tale med en, som arbejder med børn.”

Har du brug for hjælp til at finde det rigtige telefonnummer, kan du ringe til BørneTelefonen på 116 111. Så hjælper vi dig. Vi kan også hjælpe dig med at komme i kontakt med kommunen og tale med dig om, hvilken voksen i dit netværk, der ville kunne hjælpe dig.

Hvis din kommune eller din skole ikke gør nok for at hjælpe dig eller hvis, der er taget en beslutning, som du er ked af og uenig i, så kan du klage til Ombudsmandens Børnekontor

Du kan også klage, hvis oplever at blive behandlet dårligt af din plejefamilie eller på dit opholdssted.

Du kan klage ved at ringe og tale med en rådgiver. Du kan også sende en mail eller udfylde et klageskema. På hjemmesiden kan du se film og læse mere om dine muligheder for at klage – se her

Headspace er et anonymt og gratis samtaletilbud til dig, der er mellem 12-25 år. Headspace har mange centre i landet, hvor du kan kigge forbi i åbningstiden og tale med en rådgiver. Du kan også få kontakt ved at ringe eller en SMS. Du finder åbningstider, telefonnummer og adresse ved at søge efter et Headspace-center her

Hvis du får brug for det, kan du booke en gratis og anonym samtale.

Headspace er for alle, også dig, der ikke bor i en af landets mange Headspace-byer. Ingen problemer er for store eller små. I headspace kan du tale om alt. Rådgiverne er klar til at lytte og tale om det, som du ønsker at tale om.

SletDet hjælper dig, hvis du, eller en anden, du kender, oplever noget ubehageligt på nettet. Måske har du oplevet at private, grænseoverskridende eller krænkende billeder bliver delt uden samtykke – altså uden, at du har givet lov? Måske har du oplevet mobning, hacking eller stalking på sociale medier?

Du kan få hjælp og råd til, hvordan du håndterer situationen og får stoppet digitale krænkelser. Du kan også få svar på dine rettigheder og lovgivnig.

Rådgivningen er gratis og fortrolig. Du kan ringe, chatte eller skrive til brevkassen.

På hjemmesiden kan du også få gode råd ved at læse og se film og videobrevkassesvar om forskellige online-udfordringer.

Slettevejledning – her kan du læse, hvordan du sletter og anmelder profiler, billeder og video på forskellige sociale

Ring

Ring til bisidningen på nummer 35 55 55 56.

SMS

Send SMS til BørneTelefonen på nummer 116111.

Ring

Ring til BørneTelefonen på nummer 116111.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat