Brev
vores veninde( vold )
hej, min veninde hun bliver slået af sine forældre når hun gør noget forkert hun bliver F.E.K.S slået i numsen og andre steder på hendes krop.
vi syntes det er meget syndt for hende men vi tør ikke sige det til nogen for hun har sagt at vi ikke må sige det til nogen for hvis vi gør det bliver hun fjernet fra hendes familie.
hvad skal vi gøre??
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Tak for dit brev til BørneBrevkassen, det er flot at du søger hjælp hos nogen, når du er bekymret for din veninde. Det kan bestemt ikke være sjovt at vide, at hun ikke har det godt..
Jeg fornemmer, at I er gamle nok til at vide, at det er forkert at voksne slår børn. I Danmark må man ikke slå børn overhovedet, det er der lavet en lov imod.
Jeg forestiller mig, at din veninde ikke har talt med voksne om, hvad der foregår hjemme hos hende, er det korrekt? Jeg tænker sådan, fordi jeg ved, at der er mange af de børn, hvis forældre slår dem, som er bange for at fortælle det til andre. Både fordi de synes det svært, men også fordi de kan være flove over at de bliver slået, eller som i din venindes tilfælde, at hun er bange for at blive fjernet fra sin familie. Men jeg tænker også, at det slet ikke er sikkert, at din veninde bliver fjernet fra sin familie, hvis kommunen får at vide, at hendes forældre slår hende. I første omgang vil kommunen som regel prøve at hjælpe familien med at få det bedre sammen, og det kan f.eks. være ved at lære hendes forældre at blive bedre til at styre deres reaktioner, så de ikke bliver så voldsomme.
Men jeg kan godt forstå, din veninde kan være bekymret for det, så jeg tænker, at det kan være rigtig godt at snakke med nogen om det, så man ikke står med det helt selv. Er der mon nogen voksne, som hun stoler på..? Det kan for eksempel være hendes bedsteforældre eller andre familiemedlemmer, en lærer fra skolen eller måske en af jer veninders forældre?
Måske kunne du prøve at fortælle hende, at det gør dig ked af det at se, hvordan hun har det, og måske også fortælle hende at du har skrevet her ind til BørneBrevkassen og delt din bekymring med os. Vis hende evt. dette svar og fortæl hende, at hun også kan skrive eller ringe eller chatte med en rådgiver herinde, helt anonymt.
Jeg håber, det er et råd, du kan bruge..? Ellers er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller logge på BørneChatten og tale med en af vores rådgivere.
De bedste hilsner
BørneBrevkassen
Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien
Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.
Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.
Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.
Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.