vold og skæld ud

jeg glemte engang at børste tænder

så tog min far og slog mig og tog min ipad og låste mig inde

Dreng, 10 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 10 år
Tak for dit brev. Det lyder ikke rart, at din far blev så gal, da du glemte at børste tænder, at han straffede dig på den måde. Det er slet ikke noget han må gøre mod dig. Jeg håber meget, at han bagefter kom til fornuft og fik sagt undskyld til dig. Og jeg håber også, at det aldrig nogensinde sker igen!
Sagen er jo den, at det din far gjorde slet ikke er i orden! I Danmark har vi nemlig regler for, at man ikke må slå sine børn eller låse sine børn inde. De regler er lavet så forældre ved, at det er forkert og forbudt. Så vi kan passe på børn, og fordi vold gør børne bange og er usundt både for børn og voksne.
Jeg synes, det var rigtig godt, du sendte brevet. For jeg tænker, at du nok blev bange og ked af det, og det slet ikke var rart det han gjorde ved dig - det kan jeg godt forstå.  Det er stærkt, at du så skriver ind til os. Måske skrev du bare for lige at fortælle om det?  Måske havde du lyst til at høre, hvad vi på BørneTelefonen tænkte om det?
Jeg ved ikke, om du har fortalt det til nogen andre? Hvis du ikke har, og det stadig er noget, du går og tænker på. Eller hvis du sommetider bliver lidt bange for din far, fordi han kan finde på at blive så gal. Så synes jeg, at du skal fortælle det til en sød voksen...måske en lærer i skolen eller en anden? Hvem mon du tænker vil være god at sige det til?
Jeg ved nemlig fra andre børn, som har oplevet noget lignende, at det kan være rigtig godt, at man fortæller om de ubehagelige ting. Så man kan få hjælp, så det ikke sker igen.  Er der en sød voksen, som du kunne have lyst til at snakke med - eller som du eventuelt kunne vise dit brev til..?
Nogle børn vil helst tale med en person, som de ikke kender i virkeligheden. Hvis du også har det sådan, så er du meget velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen på 116111 og tale med en sød rådgivere om, hvad du går og tænker på...og hvordan vi kan hjælpe dig.
Knus og kærlige hilsner fra
BørneTelefonen.

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)