Brev
Vold i hjemmet, over 18
Jeg skændes ofte med mine forældre og vi har mange konflikter.
En af dem har ført til at min far slog mig. Det skete, da jeg stod og lavede mad, hvilket min mor egentlig havde givet mig besked på.
Min far kom ind i køkkenet og gik i gang med at lave noget andet, og sagde jeg skulle skrubbe af. Det udviklede sig til et skænderi, hvor han slog mig.
Jeg ved slet ikke hvordan jeg skal håndtere det, har aldrig prøvet noget lignende.
Jeg har virkeligt ondt indeni og det frustrerer mig, at jeg ikke kan føle mig tryg i mit eget hjem. Jeg synes ikke, jeg har gjort noget galt.
Er der mulighed for at få SU til udeboende eller anden støtte til at flytte hjemmefra?
Eller hvordan skal jeg håndtere det her?
Jeg forsøger at snakke med dem om de her ting, men det bliver bare dårligt modtaget eller grinet af. De hører ikke, hvad jeg siger.
Hvad gør man?
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Mange tak for dit brev. Det lyder som en rigtig ubehagelig oplevelse, du har oplevet med din far, og efterfølgende med begge dine forældre, hvor du følte, at de ting du sagde, blev dårligt modtaget og grinet ad. Jeg synes, det er rigtig flot, at du har taget snakken med dine forældre og prøvet at få dem til at se, at det ikke er sådan, du vil behandles, og at du vil kunne føle dig tryg i dit eget hjem, hvilket jeg i allerhøjeste grad også mener, at du har ret til.
Du skriver, at du ikke følte, du gjorde noget galt, og det lyder bestemt heller ikke sådan. Men lige meget om du gjorde noget eller ej, så må din far ikke slå dig. Det er vold og en kriminel handling, der kan straffes.
Du skriver, at du har ondt indeni nu, fordi du ikke føler dig tryg hjemme, og du spørger, om du har mulighed for at få udeboende su, så du kan flytte hjemmefra. Hvis du i forvejen er studerende, kan du få udeboende su, når du er over 18 år. Derudover er der mulighed for at tage et su lån, hvis du ikke med su’en har råd til at bo for dig selv.
Selvom du vælger at flytte hjemmefra, tænker jeg, at det er rigtig vigtigt, at du får bearbejdet din oplevelse og måske får talt med dine forældre om det igen, og får gjort dem klart hvor alvorligt det var for dig, og hvilke konsekvenser det har fået. Jeg tror, det er rigtig vigtigt, at du ikke går med disse tanker og følelser selv. Måske du har en veninde, du kan tale med, en lærer eller måske en anden, du føler dig tryg ved, og som kan lytte uden at komme med for mange gode råd..?
Nogen gange kan det også være rart at høre andre, hvad de tænker, så hvis du har lyst eller brug for det, er du meget velkommen til at ringe eller sms'e ind til BørneTelefonen på 116111. Det kan man også, selv om man er fyldt 18.
Rigtig meget held og lykke.
Kærlige tanker, BørneTelefonen