vold i hjemmet

hej børne telefonen

jeg er en afrikansk pige på 13 år min mor har altid været meget religiøs og jeg tror ikke hun kender til kvinders rettigheder for hun tror at alt arbejde i hjemmet er kvinde arbejde og derfor prøver hun at for mig til at rengøre hele huset passe mine søskende imens hun er på arbejde i over 5 timer om aftenen

men hvis jeg spørg om jeg må gå ud med mine venner så bliver hun sur og slå

hun plejer at slå så hårdt at det område hun har slået mig på hæver og jeg får ar

min far er ligeglad han sidder bare hele dagen og drikker sig fuld indtil han ikke kan holde øjne åbne

det er som om at mig og mine søskende som også bliver slået ikke betyder noget for dem

min lille bror på 6 år bliver slået næsten hver dag fordi at min mor synes at han leger for vildt og min lille søster på 9 år bliver også slået fordi hun siger sin menig om alt fordi hun har lært om børns rettigheder på hendes skoler

men det værste er at min mor også slår min mindste lille søster på 2 år

min mor plejer at slå hende bare hu går en lille ting som at spilde vand på gulvet og jeg plejer trøste mine søskende hver dag men det var nemmere den gang min store søster også boede hjemme men hun flyttede langt væk så snart hun blev 18 år for hun kunne ikke klare det mere for hun blev også slået bare meget mere voldsomt for hun slå igen og det var hun ikke bange for at gør

men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for jeg har overvejet at tage til kommunen og fortælle dem alt

men hvis mig og mine søskende tager til kommunen for vi så en ny familie bliver vi skilt ad kommer jeg så ikke til at se dem igen

jeg er så forvirret med skole med hjemmet og med alle de selvmords tanker der går igennem mit hoved hver dag men det eneste sted jeg føler mig tryg er i skolen med mine venner og ved min fætter men han blev slået ihjel for et par måneder siden faktisk var det på min fødselsdag

vær sød ta hjælpe mig jeg kan ikke det her mere!!

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år.

Mange tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver herind! Det lader til, at du er en stærk og klog pige. Jeg er glad for at høre, at du er klar over at vold i familier, ikke er i orden. Det lyder som om, at du og din søster har godt fat i det med rettigheder. Det er vigtigt, så man ved, at der er bestemte ting, der ikke er okay. Alle børn har ret til en tryg og god barndom.
Det er ulovligt for forældre at slå børn her i Danmark. Det gælder alle nationaliteter her i landet, uanset hvilken religion eller kulturel baggrund de har med sig.

Det lyder som et alt for stort ansvar, du har fået, hvis du skal tage dig af dine små søskende, gøre hele huset rent og være ansvarlig for at trøste dine søskende, når de er blevet slået.
Det at dine forældre slår dig og dine søskende skal stoppes. Jeg kan godt forstå, at du har overvejet at kontakte kommunen. Det vil jeg bestemt råde dig til at gøre.

Kommunen skal sørge for, at der bliver lavet en undersøgelse af forholdene derhjemme. Det er vigtigt, at du og dine søskende får fortalt tingene, som de er. Og at I får sagt, hvad I kan tænke jer, så de professionelle voksne kan træffe den rigtige beslutning om, hvad der er bedst for dig og dine søskende. Kommunen har pligt til at passe på jer.

Nogle familier får hjælp og støtte derhjemme, så forældrene kan få hjælp til at blive bedre forældre. Andre gange vurderes det, at det er nødvendigt at børnene i en kortere eller længere periode skal bo et andet sted. Det kommer alt sammen an på forholdene i hjemmet. Hvis børnene skal bo et andet sted end hjemme, vil kommunen som udgangspunkt sørge for, at søskende kan have kontakt med hinanden og hvis muligt, sørge for at placere dem sammen.

Det er vigtigt, at du får en sød voksen til at hjælpe dig med at kontakte kommunen. Vil din storesøster kunne hjælpe dig med dette? Ellers vil jeg anbefale dig at tale med en lærer i skolen eller måske en af dine venners forældre. Det lyder til at du føler dig tryg i skolen og derfor er det godt hvis du kan søge hjælp her.

Sig til din lærer, at du har brug for at kontakte kommunen, fordi der er vold og alkohol derhjemme. At du og din familie har brug for hjælp til at få det bedre. Lærere og pædagoger har en særlig pligt til at hjælpe børn, der ikke har det godt derhjemme. Bl.a. er de forpligtede til at give besked til kommunen, når børn bliver slået.

Hvis du eller en af dine søskende bliver slået igen, inden du har fået kontakt til kommunen, så er det vigtigt, at du/I viser mærkerne til din lærer eller en anden voksen. Du kan også tage billeder af mærkerne med din telefon og vise dem, når du skal snakke med kommunen.

Det lyder meget trist, at du har mistet din fætter. Det er jeg ked af at høre! Det er vigtigt, at du taler med nogen om tabet og om savnet af ham.
Det er i det hele taget meget vigtigt, at du taler med nogle voksne om, hvordan du går og har det. Både ift. din fætter, selvmordstanker og om hvordan det er hjemme ved jer i familien.

Hvis du ikke kender en, som kan gå med dig til et møde hos kommunen, så vil jeg opfordre dig til at ringe til BørneTelefonen  på Tlf: 116 111 og sige, at du har skrevet til brevkassen, hvor du er blevet opfordret til at spørge efter en "Bisidder". En Bisidder er en voksen fra BørneTelefonen som kan hjælpe dig med at kontakte kommunen. Bisidderen går med til møder, og sørger for, at dine rettigheder bliver overholdt. Du kan læse mere om en bisidder her: https://bornetelefonen.dk/bisidder-b%C3%B8rnetelefonen.

Du kan også ringe direkte til bisidderne på 35 55 55 59, hvis du vil tale med dem direkte.

Til sidst vil jeg rose dig endnu engang, for at have opsøgt hjælp til dig og dine søskende. Du er sej! Jeg tror på, at du kan få fat på den hjælp, der skal til, så volden kan blive stoppet og du og dine søskende, kan få en god hverdag.

Mange kærlige hilsner fra BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

Anonym rådgivning i din kommune

Alle kommuner tilbyder åben, anonym rådgivning for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)