Vold i hjemmet

Hej.

Jeg er en pige på 16 år; og lige siden børnehaven har mine forældre været fysisk voldelige mod mig og mine yngre søskende.

De sidste par år har de ikke slået mig; men har været psysisk voldelige, og nedgør mig når de har chancen.

Min far slå stadig min lillebror på kun 10 år; og har ignoreret mig i 6 måneder.

De siger at jeg er problemet, og nu siger de, at de vil smide mig ud, og der er ingen vej tilbage.

Jeg har snakket med min sagsbehandler, men det var ikke til nogen hjælp; så hvad skal jeg gøre, jeg har det ikke godt her?

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Hvor er det godt, at du har haft mod til at skrive til os. I din situation er det vigtigste, man kan gøre at råbe højt. Altså at fortælle nogen, hvordan man har det, og hvad der sker derhjemme.

Det, dine forældre gør mod dig og dine søskende, er meget forkert. Det er på ingen måde i orden at blive slået, ignoreret, nedgjort eller på anden måde blive behandlet, så man føler sig utryg. Og uanset hvad dine forældre siger, så kan det på ingen måde kan være dig, som er problemet derhjemme. Nogle gange kan man råbe og skændes med sine forældre. Det er faktisk helt naturligt. Men det er aldrig okay at blive slået eller på anden måde blive behandlet, så man føler sig utryg.

Lige nu truer dine forældre dig med at smide dig ud. Jeg kan forestille mig, at du føler dig både magtesløs, svigtet og bange.  Du tænker sikker over, hvor du skal bo, hvad der skal ske med dine søskende, og hvem der kan hjælpe dig.

Vi kan hjælpe dig her på BørneTelefonen. Vi kan hjælpe dig med at få talt med din sagsbehandler igen. For det er faktisk sådan, at din kommune skal hjælpe dig. Det er derfor ikke rigtigt, når din sagsbehandler siger, at der ikke er nogen hjælp at hente.

Derfor tænker jeg også på, hvor meget du mon har fortalt til din sagsbehandler i forhold til, hvad der foregår derhjemme? Jeg ved ikke, om du til møderne med din sagsbehandler har været alene, eller om du måske har haft dine forældre med? Hvis din mor og far har været med, har du måske haft svært ved at fortælle, hvad der "rigtigt" sker derhjemme. Og så kan det være svært for sagsbehandleren at forstå, at det er meget vigtigt, at du og dine søskende får hjælp.

Mit råd er derfor, at du beder om endnu et møde med din sagsbehandler. Her på BørneTelefonen kan vi tilbyde dig at gå med til mødet. Du kan få en bisidder med. En bisidder er en voksen, som støtter dig og går med dig til møder på kommunen. Jeg tænker, at det vil være rigtig godt for dig både i forhold til, at dine forældre vil smide dig ud hjemmefra, og fordi din sagsbehandler ikke helt har hjulpet dig.
Du kan læse mere om bisidderordningen her: https://bornetelefonen.dk/bisidder og du kan ringe direkte til dem på 35555559.

Du har været så stærk at skrive ind til os og fortælle, hvad der sker derhjemme. Jeg håber, at du har mod og styrke til at kontakte vores bisiddere, så du kan få mere støtte og hjælp.
Ring til os. Vi er her for at hjælpe.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen.

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)