Vold i familien

Min far gik i dag amok og slog mig, jeg er ret bange for ham, og føler mig ikke tryg i min familie, da jeg føler alt går ud over mig, min mor bebrejder mig ofte for at forsøge at ødelægge deres ægteskab, og giver mig skylden for alt hvad der sker i familien.

Jeg ved ikke hvordan jeg skal gribe tingene an, og vil egentlig gerne bare væk herfra? Hvad skal jeg gøre?

Pige, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år, tak for dit brev "Vold i familien".

Når jeg læser dit brev, kan jeg godt forstå, at du føler dig utryg - især efter at din far har slået dig, men også med alle de bebrejdelser fra din mor. Det kan være hårdt, hvis man oplever, at man er blevet syndebuk i familien - og det er da efter min mening ikke til at holde ud.

Du spørger om, hvordan du kan komme væk fra familien. Det er jo ikke sikkert, du har talt med dine forældre om det, men sådan som du beskriver din situation, er det noget, der skal gøres noget ved. Kunne du evt. tale med din klasselærer eller en anden voksen, som du har tillid til, om hvordan du har det - og få hjælp til at komme i forbindelse med en sagsbehandler i din kommune, som har mulighed for at hjælpe dig?

Hvis du synes, det er svært at fortælle det til andre, vil jeg foreslå dig at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor du kan snakke med en rådgiver om det og få hjælp til, hvad du kan gøre, og hvem du kan henvende dig til i den kommune, hvor du bor. Du har mulighed for at få en voksen børnebisidder fra Børns Vilkår, som kan hjælpe dig med at tage kontakt til kommunen og sørge for, at du bliver hørt, og at du får den hjælp, du har ret til. Det kan være forskelligt fra kommune til kommune, hvilken hjælp man kan få, hvis man gerne vil flytte hjemmefra, før man bliver 18, så det kan være godt at have en bisidder, som har forstand på børns rettigheder. Du kan læse mere her >> eller du kan spørge den rådgiver, du kommer igennem til, hvis du ringer til BørneTelefonen eller skriver til UngeChatten.

Mange hilsener

BørneBrevkassen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)