Vold

Hej bb

Min mor slår mig og der har været møde før men det blev værer og hun har slået mig mange år og nu er jeg bange for alle lærer og min mor og søster også min søster slår mig

jeg har lyst til at flyt hjemmefra

Hilsen den triste pige?

Pige, 10 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Tak for dit brev. Det er meget flot og modigt af dig at tage kontakt hertil. For det lyder godt nok ikke til at det er nemt at være dig. Dét du oplever derhjemme burde ingen børn være udsat for! Og jeg tænker, at du har brug for hjælp.

I Danmark er det ulovligt at slå børn og du har ret til at få hjælp. Du nævner, at du har været til et møde før og jeg bliver nysgerrig på, hvor og med hvem det møde var med? Var det mon kommunen eller din skole? Jeg er oprigtig ked af at du oplevede at alting blev værre efter det møde. Det er godt du skriver, det viser du har mod på fortsat at bede om hjælp…

Hvis du vil opgive din anonymitet kan Børns Vilkår eller en anden voksen du stoler på, tage kontakt til den kommune du bor i. Her vil der være nogle som kan hjælpe dig med at ændre på de forhold du bor under.
Du kan f.eks. ringe ind til BørneTelefonen på 111 116. Eller vælge at chatte/sms´e hvis du føler det kan være nemmere at fortælle din historie på den måde. Under alle omstændigheder sidder der altid en sød rådgiver parat til at hjælpe dig.

En anden mulighed er at du taler med en voksen i dit netværk som du føler dig tryg ved. En på din skole, din venindes forældre, en nabo eller en helt fjerde du kan komme i tanke om.

Jeg håber det bedste for dig og at du finder styrke til at råbe om hjælp. Ingen børn fortjener at blive slået - husk det!

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)