Brev
Vold
Hej bb
jeg har en storebror på 17 og han hænger ud med 5 andre på hans alder ca jeg har aldrig brydet mig om dem
men for 3 dage siden fandt jeg ud af at de gjorde ulovlige ting jeg var i centeret med min vendinde hvor vi så er i fona den ene af dem skal forestille at have en træningstaske med ??? Så vi kigger videre pludselig slår min vendinde til min arm for at signalere også ser jeg dem proppe ting ned i den der træningstaske og da de så går ud sker der intet hverken alarm eller noget
vi skynder os sø væk så de ik ved vi har set noget men de havde set os så 2 af dem tager fat i os og truer med en saks og en kniv og siger at vi ikke når længere i livet vis vi siger noget
vi blev self mega bange men besluttede alligevel at finde ud af hvad fa,en de havde gang i så vi fulgte efter vi ved ikke hvad der skete men pludselig startede en blodig slåskamp
mig og min vendinde gad ikke mere så vi løb hjem og min vendinde var lammet af skræk og rystede
jeg ved ikke om min bror er med til det her men tænk vis han er og jeg så beslutter mig for at sige det til ham så får jeg jo problemer men vis han nu ik ved det og jeg ik siger det ka det jo ende med at han får problemer
jeg vil blive knust vis jeg fandt ud af at min bror var sådan en men jeg tror ikke han er sådan en jeg har tillid til ham hva skal jeg gøre håber i/ du gider hjælpe
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev. Hvor er det godt, du skriver og har haft mod til at være så ærlig omkring, hvad din veninde og du har oplevet. Jeg kan godt forstå, du synes, det er en svær situation, du står i.
Først vil jeg sige til dig, at din bror er rigtig heldig at have en søster som dig, der bekymrer sig om ham og gerne vil beskytte ham mod at komme ud i noget kriminelt. Du er en god søster med mod!
Det må have været svært for dig og din veninde at se, hvad der foregik. Jeg tænker som det første, at det er vigtigt, at I får fortalt en voksen, hvad I har set. Du siger selv lidt i dit brev, at hvis ikke du siger det, kan det ende med, at din bror får problemer. Det tænker jeg, du har ret i. Det kan være en rigtig svær snak at tage, men tænk på, du vil gøre det af kærlighed til din bror, og fordi du ønsker det godt for ham. Det, tror jeg, er vigtigt at få fortalt.
Kunne du snakke med dine forældre om det, så I sammen bagefter tog en snak med din bror? Det kan godt være, at din bror får skældud, og dine forældre bliver rigtig sure, men jeg tænker, at man kan holde til meget skældud og sure forældre i en kort tid, hvorimod det kan være sværere at holde til, hvis man ikke får stoppet tyveri og dårlig adfærd...
Tit kan forældre opleve, at de ikke ved, hvad de skal gøre ved sådanne problemer hos deres børn, og da kan det måske hjælpe dine forældre at ringe til ForældreTelefonen på tlf. 35 55 55 57. Det er et anonymt nummer, hvor der sidder voksne, som er vant til at snakke med forældre.
Hvis det hele er for meget for dig lige nu, kan du også ringe til BørneTelefonen på 116111 og tale med de voksne, der sidder der klar til at snakke.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien
Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.
Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.
Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.
Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.