Vold

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Tak for dit brev. Hvor er det godt, du skriver og har haft mod til at være så ærlig omkring, hvad din veninde og du har oplevet. Jeg kan godt forstå, du synes, det er en svær situation, du står i.

Først vil jeg sige til dig, at din bror er rigtig heldig at have en søster som dig, der bekymrer sig om ham og gerne vil beskytte ham mod at komme ud i noget kriminelt. Du er en god søster med mod!

Det må have været svært for dig og din veninde at se, hvad der foregik. Jeg tænker som det første, at det er vigtigt, at I får fortalt en voksen, hvad I har set. Du siger selv lidt i dit brev, at hvis ikke du siger det, kan det ende med, at din bror får problemer. Det tænker jeg, du har ret i. Det kan være en rigtig svær snak at tage, men tænk på, du vil gøre det af kærlighed til din bror, og fordi du ønsker det godt for ham. Det, tror jeg, er vigtigt at få fortalt.

Kunne du snakke med dine forældre om det, så I sammen bagefter tog en snak med din bror? Det kan godt være, at din bror får skældud, og dine forældre bliver rigtig sure, men jeg tænker, at man kan holde til meget skældud og sure forældre i en kort tid, hvorimod det kan være sværere at holde til, hvis man ikke får stoppet tyveri og dårlig adfærd...

Tit kan forældre opleve, at de ikke ved, hvad de skal gøre ved sådanne problemer hos deres børn, og da kan det måske hjælpe dine forældre at ringe til ForældreTelefonen på tlf. 35 55 55 57. Det er et anonymt nummer, hvor der sidder voksne, som er vant til at snakke med forældre.

Hvis det hele er for meget for dig lige nu, kan du også ringe til BørneTelefonen på 116111 og tale med de voksne, der sidder der klar til at snakke.

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

Anonym rådgivning i din kommune

Alle kommuner tilbyder åben, anonym rådgivning for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)