Brev
Vold
Hej jeg er en dreng på 14 år
Der hjemme har jeg 4 ældre brødre.
Tit når vi er alene hjemme (det er vinter tit da vores forældre arbejder meget) så slår de mig ret hårdt,
den der er 2. Yngst er 16 år og de andre er bare 17,18 og næsten 19 år.
Men bliver slået tæske sparket når jeg er hjemme
de råber af mig hver gang jeg gør noget, ved godt det er normalt at søskende har slås kampe. Men det her er ikke slås kamp det er bare 4 mod mig, så holder de fast i mig op ad en væk og så slår de andre på mig uden jeg kan gøre modstand, ved ikke hvad jeg skal gøre.
Mine forældre ved det ikke og de siger hvis jeg siger det til nogle så gør det der endnu voldsommere.
min ene bror på 16 år har en veninde, som også er 16 år. Hende har jeg talt med på et tidspunkt da han holdt fest, og hun ved alt hvad de har gjort mod mig, me har sagt hun ikke skal sige det til nogle fordi de vil gøre det værrer.
Så hun er som en søster for mig hver gang jeg ikke gider være hjemme tager jeg hjem til hende, og hendes familie ved det også godt, men hun siger jeg skal sige det til mine forældre, men er bare så bange for det.
Har også været på hospitalet nogle gange fordi de har givet mig hul i hovedet eller noget andet vodsomt mod mig.
Har også talt med hendes forældre om det og de har ike sagt noget endnu, men de siger hvis det sker flere gange så siger de det fordi de siger det skal stoppes og vil gerne have det stopper men er bange for dem.
Hun Kom også derhjem på et tidspunkt hvor de lige havde tævet mig så sad på mit værelse og græd fordi de havde givet mig ret slemt hul i hovedet, så kom hun ind på mit værelse og spurgte ind til hvad der var sket, og hjalp mig med hvad jeg skulle med mit hul i hovedet,
så hun sagde jeg skulle tage hjem til dem og tage på hospitalet med hendes forældre,
det gjorde jeg så, men da jeg kom hjem blev mine brøde sure over de ikke vidste hvor jeg var henne,
har bare brug for hjælp. Kan ikke klare det
mere
Hilsen den ødelagt dreng.
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år
Hvor er det bare godt, at du havde det mod, der sikkert skulle til for at skrive herind. Det er på ingen måde i orden, det, dine brødre udsætter dig for. Det er faktisk ulovligt og strafbart. Mon dine brødre er klar over det?
Jeg er helt enig med dig i, at du ikke skal klare det her længere. Alle børn har ret til at være trygge derhjemme, men lige nu lever du med frygt for både vold og trusler. Derfor vil jeg rigtig gerne give dig nogle idéer til, hvad du kan gøre.
Det er en rigtig god ting, at du har betroet dig til din brors veninde – og at hun støtter dig. Jeg tror, at hun og hendes familie kan være en stor hjælp for dig, når du skal have fundet hjælp til det derhjemme.
Jeg kan godt forstå, det må være rigtig svært for dig at få fortalt, hvad der sker. Især fordi dine brødre truer dig med at det bliver værre, hvis du siger det. Derfor er det vigtigt, at dem, der skal hjælpe får at vide, at du er blevet truet. Og at det altså ikke bare er volden men også truslerne, du skal have hjælp til at få stoppet.
De nærmeste, der kan gøre noget for at få stoppet dine brødre, er dine forældre. Det er dine forældres ansvar, at du vokser op i et trygt hjem. Derfor bliver dine forældre nødt til at få at vide, hvad der sker. Men måske tænker du, at de ikke rigtig vil kunne håndtere det – og ikke kan sørge for, at det bliver stoppet? Er forholdet mellem dine forældre og dine brødre måske også problematisk?
Hvis du ikke er helt sikker på, at dine forældre kan hjælpe dig, så er det vigtigt, at der også er andre, der hjælper dig. Derfor vil jeg foreslå, at du og din venindes forældre sammen taler med din kommune om, hvilken hjælp du og din familie kan få. Når der er vold i en familie, så er det ofte sådan, at alle mistrives på den ene eller anden måde. Og derfor kunne jeg forestille mig, at hele familien skal have hjælpe til at håndtere det her.
Jeg vil råde dig til at ringe til din kommune og fortælle, hvad der sker. Hvis du synes, det er et stort skridt, kan du starte med at ringe anonymt til den anonyme rådgivning i din kommune. Du kan finde nummeret på kommunens hjemmeside. Her kan de fortælle dig, hvilken hjælp du kan få. Og hvad de kan gøre for at sikre, at volden ikke bliver værre, når både dine forældre og brødre får at vide, at du bedt om hjælp. Det at få at vide, hvilken hjælp, man kan få, kan tit give en mere mod til at få bedt om hjælpen.
Kunne din venindens forældre hjælpe dig med at tale med kommunen? Og kunne der måske laves en aftale med dem om, at du i en periode bagefter er hjemme hos dem?
Faktisk er det sådan, at din venindes forældre skal fortælle kommunen om den vold, du udsættes for. De har underretningspligt, som det hedder. Det betyder, at voksne skal sørge for hjælp til et barn, hvis de ved, at barnet ikke har det godt derhjemme. Jeg håber derfor, at de vil gå til kommunen. Og selvom du er bange for, at de gør det, så tror jeg også, at du håber lidt på, at de gør. Så volden stopper. Kunne du derfor vise dem mit svar, så de ved, hvad de skal gøre?
Måske har du også en lærer i skolen, du føler dig tryg ved? Så kunne det også være en god idé at fortælle det til ham eller hende. Når man er udsat for vold, kan det nemlig påvirke en, også når man ikke er udsat – som fx når du er i skolen. Derfor kunne det være en ekstra støtte for dig, at der er nogen i skolen, der ved, hvordan du har det? Læreren kan også kontakte kommunen, så du og din familie kan få noget hjælp.
Vold må ALDRLIG holdes hemmeligt. For vold stopper ikke af sig selv. Der skal hjælp til. Derfor håber jeg, at der snart kommer hjælp til din familie, så du og dine brødre endda i fremtiden kan udvikle et godt forhold.
Kærlig hilsen BørneTelefonen