Brev
vold
Hej BB
Jeg har et problem min far er voldelig, og jeg tør ikke sige det til nogen.
Han har for 4 år siden, sloget Mig med et bælte, mange gange!
Og min mor giver mig hele tiden skylden for det Mine søskende har gjordt
Hvad skal jeg gøre?
Please svar
PS Det gør de stadig!
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,Tak for dit brev! Jeg kan godt forstå, du spørger om hjælp, for det lyder bestemt ikke som om, at det er særlig trygt eller rart for dig at være hjemme hos jer.
Du fortæller, at din far er voldelig og at han tidligere har slået dig meget voldsomt. Jeg kan godt forstå, at du stadig tænker på det og bekymrer dig om, at han måske finder på at gøre det igen.
Jeg synes at du skal vide, at man i Danmark ikke må slå børn, det er derfor slet ikke i orden at din far slår dig. Jeg ved fra andre børn, at det kan være svært at fortælle til andre voksne, når man bliver slået, du er altså ikke den eneste der ikke tør sige det til nogen. Det er rigtig modigt af dig at skrive her ind, og jeg kunne godt tænke mig at bede dig bruge det mod igen, ved at fortælle en anden voksen hvordan det er hjemme hos dig, hvad tænker du om det? Du skriver også, at din mor altid giver dig skylden for det, dine søskende gør. Det kan jeg godt forstå, du bliver ked af, og jeg kan også godt forstå, hvis du synes, at det ikke er retfærdigt, har du mon forsøgt at tale med hende om det? Jeg spørger om det, fordi hun måske ikke er klar over at det er sådan du føler det og det måske slet ikke er hendes mening at give dig skylden for alt, giver det mening når jeg skriver sådan? Jeg tænker også, om hun mon ved, at din far har slået dig og stadig er voldelig? Og, hvis hun ikke ved det, vil hun så være god at fortælle det til? Hvis ikke du tror at din mor kan hjælpe dig, hvem er du så tæt på? Er der en i din familie, som du taler godt med, eller måske en lærer på skolen, eller en helt anden. Det er ikke altid vigtigt hvem det er, bare det er en voksen og en du har tillid til.Jeg kommer også til at tænke på, hvor gamle dine søskende mon er? Er det mon mindre søskende? Eller har du også en eller flere større søskende? Måske har du en storesøster eller en storebror, som du ville kunne fortælle det til?Hvis du syntes det er svært at tale om det, så kan det måske være en hjælp for dig, hvis du viser den voksne dit brev og mit svar? Hvis du først viser en voksen brevet, kan I måske tale om det bagefter. Sådan ved jeg, at der er andre, der har haft gjort, når de har fortalt noget svært til nogen.Jeg håber mit svar er hjælpsomt for dig, ellers må du meget gerne ringe til BørneTelefonen på 116 111, eller skrive til BørneTelefonens Chat eller sms.Med ønsker om alt det bedste, BørneTelefonen