Brev
Vold
Hej
jeg er 11 år
jeg ville spørge om når mig og min stor bror er alene hjemme ps han er næsten 15 så driller han mig
og siger svare jeg igen og så tager han kvæler tag og sparker og slår mig i hovdet men jeg slår ikke igen fordig jeg er klog
men hvis man er 11 kan man så melde en på næsten 15 år for vold
Dreng, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 11 år
Tak for dit modige brev, det er så godt du skriver. For det er hverken okay, at din bror truer dig, tager kvæler tag, sparker eller slår på dig. Hvis du er bange for din storebror og det han kan finde på at gøre mod dig, så er det vigtigt at du siger det til en voksen, der kan hjælpe dig. Du skal ikke gå alene med. Jeg synes, det er helt ok, at du tør sige noget til ham, når han driller dig - det er en måde du kan svare på hans drillerier. Det er flot, at du tør at sige noget til din bror for at stoppe det. Det fortæller mig, at du er meget modig og ikke vil finde dig i at blive drillet og slået så voldsomt, det mod kan du godt være stolt af! Desværre lyder det til, at han alligevel ikke stopper med at slå og drille.
Jeg har skrevet mit svar i 4 punkter til dig, det håber jeg, hjælper dig til at finde ud af, hvad du kan gøre.
1. Har du fortalt det til dine forældre, hvad der sker når i er alene hjemme? Hvis du fortæller det til dine forældre, så bør de hjælpe jer, så han stopper med at være voldelig overfor dig.
Vil det være muligt, at du snakker med dine forældre om det? Det kan også være en af dine forældre? Det er nok bedst at snakke med dem, når din storebror ikke er hjemme, så du har ro til det. Så du får snakket om, hvordan du har det og I sammen kan finde ud, hvordan du og din bror kan få det godt sammen.
Bagefter vil det være godt, hvis dine forældre, dig og din storebror kan sammen om, hvordan I skal være over for hinanden og hvilke regler der gælder, hvis i skal være alene igen. Det kan også en idé med en aftale om, at du kan ringe til dine forældre, hvis din storebror truer eller slår dig alligevel.
2. Hvis det ikke hjælper på det, så vil jeg anbefale dig, at du ikke er alene hjemme med din storebror. Jeg håber, at du kan sige eller skrive det til dine forældre, at du ikke vil være alene med ham, når han er så voldsom mod dig. Mon du kan det?
I stedet for, kan I aftale, at du er hos en ven eller hos nogen fra din familie, og det håber jeg, dine forældre forstår og vil hjælpe dig med. Det kan jo være hos bedsteforældre eller andre, som du tænker, vil være rare at være hos, indtil din bror og dig kan være sammen uden, at han slår og truer dig.
3. Hvis du ikke kan snakke med dine forældre, kan du også snakke med en sød lærer fra skolen eller måske en pædagog. Det kan også være, at læreren også kender din storebror fra skolen? Hvem kan det være, der ville være god at få hjælp af?    Det er også stærkt af dig, at du ikke slår igen. Du har helt ret i, at det er fordi du er klog. Det viser mig, at du ved, at det ikke hjælper at slå igen, og det så sejt, at du kan lade være – det er ikke alle mennesker, der kan lade være med at slå igen. Det kan du godt være rigtigt stolt af!
4. Hvis du alligevel skal være alene med din storebror og han igen slår dig, tager kvælertag eller andre voldelige ting mod dig, så har du ret til at ringe til 112 og fortælle, hvad der sker med dig. Selvom det er din storebror, så kan man også anmelde ham for det han gør mod dig.
Jeg håber virkeligt, at I får snakket sammen i din familie, så I kan få det godt sammen og være glade for at have en bror.
Det kan være en god idé, at I snakker med en fra jeres kommunen, som er god til det med familier og brødre der slår.
Hvis du synes det svært at finde ud af, hvad du skal gøre, så ring til os på BørneTelefonen på 116111, så kan vi hjælpe dig. Vi har åbent alle dage kl. 11.00 - 23.00 om aftenen. Vi vil meget gerne hjælpe dig.
Kærlige hilsen fra
BørneTelefonen