Brev
Vold
Hej
jeg er 13 år & jeg er en pige. Jeg ville gerne starte med at sige jeg ikke ville bo herhjemme mere eftersom jeg bliver slået mange gang om dagene, hvis mine forældre er surer går det ud over mig og ikke mine andre søskende, min far har engang slået mig så meget at jeg forstuvet min hånde.
Jeg synes jeg har levet med lov meget, at jeg ikke engang tør at kigge på mine forældre, min far henter mig fra skole og alt muligt, og hvis jeg ikke er der præcis det klokkeslæt vi har aftalt kan jeg godt regne med jeg for bank når jeg kommer hjem og når jeg bliver slået kigger min mor bare på og siger jeg har godt af det.
Jeg har stukket af mange gang, men de når altid at fange mig ellers så finder de mig, jeg ville godt dø . Håber i læser det her, og i kan få mig i plejefamilie, da jeg ikke ønsker at komme på børnehjem . Hej.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev. Jeg håber, du ser svaret her, selvom brevkassen egentlig holder ferie nu...
Vi vil rigtig gerne hjælpe dig. I Børns Vilkår er det muligt at få en bisidder (en voksen der kender til børns rettigheder) der kan tage med dig og støtte dig, når du skal mødes med myndighederne. Læs mere om det her >>
Hvis du tænker, det kunne være noget for dig, så ring til BørneTelefonen på 116 111 og forklar rådgiveren om din situation og sig, at du gerne vil have hjælp fra en bisidder, så skal rådgiveren nok hjælpe dig med at få fat i en...
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien
Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.
Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.
Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.
Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.