Brev
Videooptagelser i omløb af en pige fra min gamle klasse
Hej
jeg har for en uge siden modtaget en videooptagelse med en pige jeg kendte, som fik tæsk. Har snakket med mine forældre om det og vi ville gå videre med det til pigen, men for at vi ikke siger noget forkert, ville jeg gerne vide hvad sådan noget hedder?har for lang tid siden hørt om en masse af lignende video i fjernsynet, men kan ikke huske det..
Håber i kan svare mig på det
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16
Tak for dit brev- hvor er det godt, du og dine forældre reagerer, når nu der er en videofilm i omløb, hvor en du kender får tæsk...
Jeg gætter på at det udtryk, du leder efter, er "Happy Slapping". I hvert fald er happy slapping, når nogen filmer vold eller chikane mod en person for at blive opbevaret som trofæ/ sendt rundt...
Mange hilsner fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien
Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.
Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.
Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.
Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.