Brev
Venindes mor slår
hej,
min bedstevenindes mor slår hende og truer hende tit med at smide hende ud.
hun er femten år gammel og opfører sig utroligt godt, men hun er trods alt teenager, så til tider er hun måske lidt højrystet eller flabet, men hun er generelt ekstremt god.
hver gang de kommer op at skændes, er det altid om noget meget dumt. i går tabte hun kogende vand udover sit ben, og hendes mor vågnede og råbte af hende, slog hende og sagde at hun “ikke længere var hendes barn” og at hun “skulle skride ud af hendes hus”.
jeg er meget bekymret og vil meget gerne hjælpe, og have hende ud af huset. hun kan ikke bare flytte hjem til hendes far, da hendes far er lige så slem, dog er det mere psykisk i stedet for fysisk.
jeg vil ikke have at hun kommer til skade, og jeg har tilbudt at hun altid kan komme her, men hun må ikke for hendes mor og stedfar.
hvad skal jeg gøre?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Hvor er det bare godt, at din veninde har dig! Du er en rigtig god og omsorgsfuld veninde. Jeg kan godt forstå, at du bliver bekymret, og at du gerne vil hjælpe hende.
At slå sine børn er jo en rigtig alvorlig ting. Det er jo faktisk ulovligt.
Men det kunne lyde som om, at din venindes mor også har brug for hjælp. Hun har brug for hjælp til at stoppe med at være så hård ved din veninde. Det er IKKE din venindes ansvar at hjælpe hende. Så det er vigtigt, at din veninde får noget hjælp til situationen.
Jeg tænker, at du skal fortælle det til en voksen, som kan hjælpe dig/jer med at få den rigtige hjælp til din veninde. Ville du måske kunne tale med dine forældre om det? Dine forældre har pligt til at kontakte kommunen, som skal hjælpe i sådan en situation. Der er mange, der bliver nervøse, får de hører om kommunen. Men kommunen kan hjælpe i sådan en situation, så din veninde er i sikkerhed, og sådan at hun og måske moren, kan få noget hjælp til at få det bedre.
Du kan også foreslå din veninde at ringe til kommunen og tale med en socialrådgiver deroppe. Her kan hun fortælle, hvad der sker der hjemme og socialrådgiveren kan tale med hende om, hvad der er af muligheder i hendes situation. Hun kan også ringe anonymt til at starte med, hvis hun vil.
Din veninde har også altid mulighed for at ringe eller skrive til BørneTelefonen på telefon, chat eller sms. Her kan hun få en snak om det hele og vi kan også hjælpe hende med, at få noget hjælp.
Din veninde er heldig at have dig! Og jeg håber også, at du får talt med nogen om det, da det kan være svært at gå med alene, når man er bekymret.
Mange hilsner fra
BørneTelefonen