Brev
Truet af forældre
En bedste veninde bliver slået og truet ad sine forældre
hun vil flytte hjemme fra men hun tør ikke hun hved ikke hvor hun skal tage hen
hendes far siger til hende hvis hun gører noget forkert bliver hun f.x truet,slået,genem tæsket o.s.v
hvad skal hun gører
kan i ikke skriv det her
p.s jeg er 10år
Kærlig hilsen h
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære h
Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du har skrevet til os, for at bede om hjælp til din veninde. Du er en rigtig god og modig veninde, som gerne vil hjælpe hende.
Jeg kan godt forstå, at din veninde bliver bange og gerne vil væk hjemmefra. Det er slet ikke ok, at hendes forældre slår og truer hende. Din veninde skal have hjælp, og det er godt, at hun har dig.
Det må også være svært for dig at vide, at hun bliver truet og slået af hendes forældre. Det er stærkt, at du gerne vil hjælpe. Forældre må nemlig ikke slå og true deres børn. Det er ikke rart og man bliver meget ked af det og bange når de slår, eller slår igen.
Derfor er det vigtigt, at der er nogle andre voksne, som du fortæller det til. Måske kan du og din veninde hjælpe hinanden med at fortælle det til en sød lærer?
Du kan også vise dit brev og mit svar til din lærer. Så kan din lærer læse det, og tale mere med dig eller din veninde bagefter.
Det kan også være en anden end din lærer. Måske din mor, eller en anden som du og din veninde er trygge ved.
En voksen skal hjælpe, når man fortæller, at man bliver slået og truet af sine forældre. En voksen, fx din lærer, skal altså hjælpe din veninde. Det gør de voksne ved at ringe til kommunen. Så skal kommunen hjælpe din veninde, så hendes forældre ikke slår hende igen.
Nu er der juleferie, så I ser nok ikke jeres lærer i lang tid. Hvis I kender lærerens telefonnummer kan I ringe til læreren i dag, måske vil din mor eller far hjælpe?
Du og dine forældre kan også ringe til BørneTelefonen på 116111 og tale med os, om hvordan vi kan hjælpe, så din veninde får hjælp.
Det kan også være, at din veninde selv vil ringe ind til os, eller måske kan I to veninder ringe ind til os på BørneTelefonen på 116111.
I kan måske sætte jeres telefon på højtaler, så I begge to kan tale med en sød rådgiver, og fortælle, at hendes forældre slår og
truer. Vi vil meget gerne hjælpe din veninde og fortælle om, hvordan vi kan hjælpe hende.
Hvis du tænker, at det er bedst, at du selv ringer til BørneTelefonen så er du også meget velkommen. Vi vil også meget gerne tale med dig.
Du har været en rigtig god og modig veninde, som gerne vil hjælpe. Jeg håber, at I ringer til os i dag på 116111, eller taler med en anden voksen som kan hjælpe.
Knus og kærlige tanker fra BørneTelefonen.