Brev
Søster
Hej.
Jeg har en søster og hun er 2 år ældre end mig (14 år).
Hun er voldelig overfor mig både fysisk og verbalt. Hun har kaldt mig grim, irriterende, fed, selvoptaget, doven, dum osv.
Hun har også givet mig lussinger, lammere, revet mig i håret m.m.
Det har virkelig slået mit selvværd ned. Jeg føler mig meget grim, og tyk (Dog jeg er normalvægtig), og jeg er begyndt at sulte mig selv grundet dette. Jeg går også hele tiden og sammenligner mig med andre.
Jeg har grædt mange gange når hun gør det her, og har prøvet at stoppe det, men det virker ikke på noget.
Hvad skal jeg gøre?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige,
Jeg kan godt forstå at du synes det er ubehageligt, og du bliver ked af det, når din søster behandler dig som hun gør. Du må nogle gange føle dig magtesløs, fordi du jo ikke bare kan undgå din søster, og få et break.
Det er rigtig godt at du har prøvet at stoppe det, din søster gør, også selvom det ikke har virket endnu. Det du oplever, skal du ikke finde dig i - sådan fortjener ingen at blive behandlet. Og det skal din søster vide. Mon hun er klar over hvor meget det egentlig påvirker dig? – Og hvad med jeres forældre, er de klar over hvad der foregår?
Ofte når nogen opfører sig som din søster gør, så kan det være fordi, de ikke har det særlig godt selv. Har du tænkt over det på den måde? Det er nemlig sådan for mange, at hvis de selv oplever at blive behandlet dårligt, f.eks. i skolen eller et andet sted, så kan de sommetider komme til at læsse deres vrede, frustration og tristhed af et andet sted. Det andet sted, er tit derhjemme, og det går derfor ud over dem som står dem allernærmest. Kunne det måske også være sådan det hang sammen hjemme hos dig?
Jeg tænker altså at både du og din søster, har behov for at få hjælp til at få det bedre. Det bedste ville være hvis du fortalte enten din mor eller far (eller dem begge to), hvordan din søster behandler dig. Du kan enten spørge om de har tid til at snakke med dig på et tidspunkt, hvor I har tid til det, og ikke har en masse andet på programmet. Hvis du synes det er svært at få det sagt, kan du skrive et brev, eller vise dem det brev, du skrev herind og mit svar. Hvordan lyder det?
Hvis det er svært for jer at tale sammen derhjemme, så er der også gratis og anonym rådgivning i jeres kommune. Der kan I tage hen og vende tingene med en rådgiver, som kan hjælpe jer med at snakke om det og guide til, hvad I kan gøre derhjemme for at at få det bedre med hinanden. Mon det ville være noget for jer? Ellers er der også en en anonym ungerådgivning i din kommune, hvor du selv kan kan gå hen og snakke eller ringe inden. Det skulle meget gerne står på din kommunes hjemmeside.
Du kan også sige det til en lærer du har tillid til, eller en pædagog i din fritidsklub. Det er nemlig vigtigt du får hjælp fra en anden voksen, hvis ikke du får hjælp af dine forældre. Du er også altid velkommen til at ringe eller sms’e til os på 116 111 eller skrive til os på chatten hvis du har behov for det. Husk at din søster ikke skal have lov til at ’trække dig med ned'! Dit brev herind til er første skridt til at få det bedre…. Og nu skal du have fat i nogle voksne der kan sætte ind.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen