Slagsmål med bror.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 16-årig pige

Tak for dit brev. Puha det lyder ikke som en rar stemning mellem din bror og dig og på ingen måde ok, at du skal gå og have det sådan, at du er bange når du er derhjemme, hvor du burde føle dig tryg. Søskende kan skændes og blive uvenner, men søskende bør ikke føle utryghed ved hinanden og ikke forsøge at undgå hinanden.

Det er helt naturligt at du er ked af det, og den følelse forsvinder desværre ikke, hvis du ikke får snakket om det. Med snakke mener jeg med dem det involverer - i det her tilfælde din bror og dine forældre.

Du lyder som en rigtig god ung pige, der ved hvordan man skal behandle hinanden. En ung pige der både rummer tålmodighed og mærker dine egne grænser, ved at du gentagne gange bad din bror om at lade dig være, fordi du vidste, at du ikke kunne rumme, at han var over dig fra morgenstunden. Nej, det er ikke ok at du skubbede til ham. Det smarteste havde nok været at ignorere ham. Men når det er sagt, så er det på ingen måde ok, at han overskrider dine grænser, slår dig eller gør dig bange.

Du skriver, at du ikke ved om du skal fortælle dine forældre det, men at du har snakket med få tætte venner om det. Det er godt at høre at du har fået talt med nogle venner om det, så du ikke går med det selv.
Jeg tænker dog, at det er vigtigt at dine forældre ved, hvad der er sket og hvad der foregår imellem dig og din bror. Ud fra det du skriver tolker jeg, at du har et godt forhold til dine forældre og normalt fortæller dem meget. fx i dit ordvalg af - at jeg burde fortælle mine forældre det. Og her vil jeg råde dig til, at i for talt om det der sker hjemme hos jer. Det er vigtig, at få fortalt dine forældre det og samtidig have en åben snak i familien, så luften mellem din bror og dig renses.

En mulighed til at starte sådan en snak kunne være at vise dine forældre det brev du har sendt til os og bruge svaret som afsæt for jeres samtale. Brevet rummer nemlig dine følelser og tanker omkring det der skete og fortæller episoden fra dit synspunkt.

Du er også meget velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111, hvor du kan tale videre med en af vores rådgivere. Måske du kan have glæde af at øve dig på en af rådgiverne i forhold til, hvad du kan sige til dine forældre/bror, så I igen kan genfinde den gode familiestemning.

Pas på dig selv og fortsæt med at stå ved dig selv og dine grænser.

BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

Anonym rådgivning i din kommune

Alle kommuner tilbyder åben, anonym rådgivning for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)