Brev
slår
kære børnetelefonen…
Når mig og min far blivre uvenner, slår han mig i hoved. når mig og min lillebror bliver uvenner tager han altid hans parti og ender med at slå mig, har snakket med ham om det mange gange, men han laver ikke om på det.
hvad skal jeg gøre? håber virkelig i kan hjælpe
kunz fra mig…
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Tak for dit brev, hvor du fortæller, at din far slår dig, når I bliver uvenner, og at han altid tager din brors parti, når I bliver uvenner.
Du fortæller i dit brev, at du har snakket med din far om det, og det synes jeg er rigtig flot af dig. Det ved jeg, at der er mange, som ikke ville have haft mod til. At din far slår dig, er meget forkert og faktisk ulovligt, og så er det lige meget, hvad du har gjort, siden han gør det. Det er din fars ansvar at sørge for, at du har det godt og passe på dig, og det gør han ikke, når han slår dig.
Du nævner ikke din mor i dit brev, bor hun ikke sammen med jer? Jeg tænker nemlig, at det vil være godt, hvis du finder en voksen, som du kan snakke med om, hvad der sker derhjemme. Måske den voksne kan være din mor,eller det kan for eksempel også være din klasselærer, din bedstemor eller en god venindes mor. Hvis du synes, det kan være svært at skulle fortælle om, kan det måske være en hjælp, hvis du skriver det ned i et brev - det ved jeg, at der er mange andre børn og unge, som synes er en god måde at fortælle om lidt svære ting på.
Hvis du har lyst til at snakke med en anden voksen om det, er du også velkommen til at ringe ind til de søde rådgivere på BørneTelefonen på 116 111, det kan være, at de har nogle andre forslag til, hvordan du kan gribe det hele an.
Jeg håber, du finder frem til en voksen, der kan hjælpe dig med at få din far til at holde op med at slå dig, for det er bare slet ikke i orden, at han gør det.
De bedste hilsner
BørneBrevkassen
Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien
Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.
Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.
Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.
Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.