Brev
Slået gennem min barndom
Jeg er en 17 dreng, som gennem min barndom er bliver truet og slået på.
men har først nu skaffet nok mod til at komme ud med det.
jeg er blevet smidt ud af huset. og har igennem længere tid ikke haft lyst til at leve.
Jeg har haft tænkt mig at går til kommunen med det, men hvad sker der så med mine forældre efter??
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 17-årige dreng
Hvor er det godt, at du har fundet modet til at skrive herind. Nu har du taget det første og vigtigste skridt på vej mod at få den rette hjælp.
En opvækst som du beskriver her, er ikke for børn. Du har ret til at blive beskyttet mod vold både nu og dengang. Det er ulovligt at slå, og forældre må heller ikke slå deres egne børn. Ud fra det du skriver, lyder det derfor som om, at dine forældre har svigtet dig, og ikke givet dig den omsorg, som du har brug for og ret til.
Derfor er det også helt rigtigt set af dig, at du bør fortælle kommunen, hvad du har oplevet. Det er vigtigt for dig, at få hjælp og støtte. Det er ikke noget man kan eller skal klare selv.
At blive smidt ud af huset er også en voldsom ting, når man er under 18 år. Dog kan det være på sigt, at det er en god løsning for dig med en pause fra dine forældre, så I alle kan få det lidt på afstand. Men jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvor du så bor nu? Og om det er en holdbar løsning? Ellers er det i hvert fald også noget kommunen skal vide, så de kan hjælpe dig med en anden løsning.
Jeg kan desværre ikke vide, hvad kommunen planlægger at gøre, når de kender din historie. Men du skal vide, at kommunen ønsker at hjælpe både dig og dine forældre bedst muligt. Kommunen kan hjælpe dig med at få et sted at bo, og støtte dig i livet fremad – også i samværet med dine forældre.
Hvis du synes det er svært at gå til kommunen selv, har du også ret til at tage en bisidder med. En bisidder er din personlige støtte, og det kan både være en du selv vælger fra dit netværk, fx en god ven, en lærer eller en fra din familie, du stoler på. Men det du kan også vælge at få en bisidder med her fra Børns Vilkår. Vores bisiddere ved en masse om det kommunale, lovgivningen osv. og vil hjælpe dig med at du bliver hørt og at dine rettigheder bliver overholdt. Du kan læse mere om bisidning på vore hjemmeside her.
Jeg håber du har kan fortsætte med at være lige så modig, og få fortalt kommunen, hvad der har foregået hjemme hos dig i alle de år. Det er ikke noget, du skal gå rundt med alene mere.
Husk du altid kan kontakte os igen på 116 111, hvis du har brug for det.
De aller bedste hilsner fra Børnetelefonen