Brev
Slået af mine venner
Hvad skal jeg gøre for at¨min venner ikke slå mig? Jeg gør dem jo ikke noget det er dem der starter.De begynder at kalde mig noget ondt og så slå mig men jeg kan ikke sige det til en voksen pg.a. at de omringer mig over i hjørnet og nogen gang overfalder mig før jeg går hjem
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev. Det lyder ikke som om, du har det særlig godt. Du trives ikke rigtig, du bliver mobbet og det er ikke i orden! Jeg tror, det er vigtigt, at du får talt med nogen om det her, så du kan få noget hjælp.  Jeg tænker, at du bliver nødt til at få talt med en voksen om, hvordan du har det og hvad det er, der foregår, når de andre slår dig.
Det er de voksnes ansvar at få stoppet mobningen og volden. Jeg vil komme med nogle forslag til, hvad du kan prøve at gøre, og hvem du muligvis kan snakke med…
Du skriver, at du ikke kan fortælle det til nogen, fordi mobningen foregår i det skjulte, når ingen ser det, men derfor tænker jeg, at du alligevel nok er nødt til, at fortælle en voksen om det, du oplever. Det er faktisk ret almindeligt at de voksne kan have svært ved at få øje på mobningen, så hvis de skal kunne hjælpe, er det nødvendigt, at de får øjnene op for at klassen ikke fungerer, som den skal.
Gad vide, om du har prøvet at sige det til nogen? For jeg tænker, det må være svært for dig at stå med det alene. Du skal vide, at det på ingen måde er i orden, at børn føler sig mobbede, når de går i skole og det gælder selvfølgelig også for dig.
Det er din klasselærers ansvar - sammen med de andre voksne - lærere og forældre, at alle, der går i din klasse har det godt. Er der mon en mobbe politik på din skole? Det skal der nemlig være i følge loven og måske vil den være god at tage udgangspunkt i..?
Måske har DU en lærer, som du kan tale med? En lærer, som du kan lide, og som du føler dig tryg ved... Hvis ja: Så spørg om ikke I kan finde et tidspunkt, hvor der er ro og tid til, at du kan fortælle om dine oplevelser. Det skal nok ikke foregå i klassen eller i frikvarteret, når de andre elever er tilstede.
Mon dine forældre ved, at du har det så skidt i skolen? Og ville det være en mulighed, at bede dem om hjælp? Måske kunne det hjælpe dig, at vise dem dit brev, og mit svar? Nogle gange er det nemmere at tale ud fra det skrevne. Det kan være, dine forældre kan hjælpe dig med at tale med din lærer, så du kan få den hjælp, du har brug for.?
Jeg kan godt forstå, at du bliver rigtig ked af det, og jeg håber, at du kan bruge mine forslag. Hvis du har brug for at snakke noget mere om dit problem, før du gør noget, så vil jeg foreslå dig, at ringe til BørneTelefonen på 116 111, det er gratis og du kan være anonym.
Kærlige hilsner BørneBrevkassen
Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien
Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.
Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.
Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.
Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.