Brev
Slå / spark
Hej,
jeg har det ret svært ved at lade være med at slå eller sparke til mine veninder. Jeg får altid skæld ud over det og jeg har det ikke rart med det. Men jeg slår af én bedstemt årsag, de slår og sparker også til mig. De får bare aldrig skylden, men KUN mig altid.
Min mor skælder mig nogle gange ud og jeg bliver selfølig meget sur og så går det meget galt. Nogle gange over-vejer jeg at begå selvmord. Jeg ved godt det ikke er smart men nogle gange for jeg en ret stærk føgelse om at jeg ikke skulle have været til.
Jeg har det ret svært. Kan i hjælpe?
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 11 år
Tak for dit brev. Det lyder ikke rart, at du og dine veninder tit kommer til at slå og sparke til hinanden, og at det altid er dig, som ender med at få skylden for det hele...
Jeg ved ikke, hvad årsagen er til at I slår/ sparker på hinanden, men jeg tænker, det er vigtigt for alle parter, at I får hjælp til at gøre noget andet, når I får lyst til at slå...
Har du prøvet at tale med dine veninder om, at I slås så meget? Hvis ikke du har det, kunne det være at du i første omgang skulle prøve at få en snak med dem, på et tidspunkt, hvor I ikke er uvenner..? Du kunne fx. sige til dine veninder, at du er ked af at jeres forhold tit ender med vold og så måske spørge dem om, hvorfor de slår dig...
Det kan også være at I har brug for at en voksen er sammen med jer, når I taler om det..?
Du siger, at du altid får skylden, og at du bliver meget sur, når din mor skælder dig ud, og at du endda har tænkt på selvmord. Selvmord er selvfølgelig ikke måden at løse problemet på, og det er jeg glad for at du godt ved.
Har du prøvet at snakke med din mor om hvor svært det er for dig at føle, at du er den eneste, der bliver set som skyldig? Og at det ikke er rart for dig, at hun skælder dig ud? Hvis det er svært at tale med din mor om det, så kan du måske vise dette brev til hende? Eller selv skrive et brev til hende om, hvad du føler, så hun bedre kan forstå dig og støtte dig, når du har brug for det. Samt eventuelt hjælpe dig og dine veninder med at få et bedre venskab?
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe, ellers er du velkommen til at kontakte os igen fx via BørneChatten eller ved at ringe på 116 111 og tale med en rådgiver fra BørneTelefonen.
Kh BørneBrevkassen
Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien
Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.
Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.
Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.
Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.