problemer med..

jeg har det ik så godt og har fagtisk ik haft det siden 0 klasse da jeg var 12 år kom sammen med en dreng jeg så godt kunne lide men der var en ting jeg fandt ud af det blev til kæreste vold jeg er stadi lidt bange for ham og ved ik hvad jeg skal gøre :/

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige,
Tak for dit brev. Jeg tænker, at det er rigtig lang tid, du ikke har haft det godt!

Er der mon nogen, der i al den tid har fået af vide, hvordan du har det? Har du kunne tale med dine forældre, veninder eller en anden voksen om, hvordan det er at være dig?

Jeg kan ikke helt læse, hvorfor du ikke har haft det godt, men nogen gange ved man det heller ikke helt selv.. Det kan være fornemmelser eller stemninger man går rundt med som bare ikke er gode, men som kan være svære at sætte præcise ord på..

Men en ting du fortæller er, at du stadig er lidt bange for en tidligere kæreste, som var voldelig overfor dig, mens I var kærester? Er det mon fordi du stadig ser ham - hvis I for eksempel går på samme skole?

Hvis vi har været ude for en oplevelse, som har gjort os kede af det eller bange, kan den oplevelse komme til at være bestemmende overfor, hvordan vi sidenhen har det med den person. For eksempel kan vi blive bange hver gang vi ser en person, som tidligere har gjort os fortræd..

Måske har din tidligere kæreste blevet ved at gøre dig fortræd også efter I var stoppet som kærester?

Men ligemeget om man er kærester eller ej, er det aldrig i orden at være voldelig over andre. Vi har lovgivning imod vold i Danmark og den lovgivning skal alle følge. Der er ingen, som har fortjent, at andre er voldelige overfor dem.

Jeg tænker, at det måske kunne være rart for dig at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Her har du mulighed for at beskrive med lidt flere ord overfor en rådgiver, hvordan du har det og måske hvad du synes, der er svært.. Og hvis du stadig har problemer med din ekskæreste, vil I også kunne tale om det.

Nogen gange kan det hjælpe rigtig meget at få talt med en anden om alle de tanker vi bærer rundt på inde i vores egne hoveder. Det er ligesom om tankerne ind imellem skal have lov at komme ud og blive vendt lidt på hovedet.. Ville du mon have mod på det?

Her på hjemmesiden har vi lavet nogle temasider om kærestevold. Måske kunne du have glæde af at kigge lidt på dem..? I hvert fald kan du finde dem her >>
Og ellers er du selvfølgelig velkommen til at skrive til BørneBrevkassen igen.

Bedste hilsner fra BørneBrevkassen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)