Brev
Politi?
Hej,
Jeg skriver grundet en episode som for nyligt skete.
Jeg kom i et større skænderi med min papfar, som jeg har haft siden jeg var omkring de 6 år gammel.
Han har generelt været lidt træt af mig, fordi han havde forventet at jeg ville være skiftevis hos min mor og min far, men da min far mere eller mindre droppede kontakten til mig, faldt det vist ikke i god jord hos min papfar. Jeg kan også sagtens mærke en forskelsbehandling på mig og mine andre søskende (som er min papfars og mors børn). Han er langt mere streng overfor mig.
Nå, det var en lille sidebemærkning.
Under vores skænderi tog han fat i mig, for at trække mig hen til væggen, hvor jeg gætter på, at han vil holde mig op af den (Ikke noget decideret voldsomt), jeg strittede dog imod, hvilket han ikke syntes om. Tingene eksalerede så lidt, og han langede mig derefter en lussing, og han viste generelt bare meget ret voldsom adfærd.
Jeg sagde så til ham, at hvis han rørte mig igen, vil jeg tilkalde politiet, hvortil han bare sagde “Tror du de vil gøre noget?”. Her kom min mor dog og afbrød, og jeg fortalte ham, at han “sgu aldrig skulle gøre det igen”, hvorefter han bare smilte lumst til mig med et blik der sagde “Det skal jeg da nok selv bestemme”.
Mit spørgsmål er nu:
Vil politiet rent faktisk komme i sådan en situation, og vil der ske noget ved det? Jeg ved politiet har allerede nok og se til og kan derfor ikke altid komme ud til et indbrud?
Og hvis jeg ringede efter politiet, hvad vil der så ske med min papfar?
Det skal lige siges, at han for nogle år siden lidt jævnligere slog – 1-3 gange årligt, men det stoppede da jeg blev omkring de 16.
Det går mig virkelig meget på, at han tror, at han kan opfører sig som sådan en “manden i huset” der kan gøre hvad han vil, og specielt hans smil til sidst.
Dreng, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 18 årige dreng
Politiet tager ud til ‘husspektakler’, som overgreb og overtrædelser i hjemmet nogle gange kaldes. Oftest vil det være naboer, der tilkalder dem, fordi de kan høre fx råben eller tumult. Jeg vil tro, at uroen skal være igang, før de kommer, og ikke fx dagen efter. Jeg håber, det er svar på dit spørgsmål om, hvorvidt politiet tager den slags  alvorligt.
Du spørger også om, hvad der konkret sker, når politiet dukker op på selve adressen. Tænk lidt på betjentene som ‘social-arbejdere’ – altså personer, der kommer ud til jer og taler med jer. De vil stille jer nogle spørgsmål og vurdere, om I har brug for mere hjælp.
Politiet arbejder på baggrund af ret og lov. De samarbejder med de sociale myndigheder. De ved derfor, at de blandt andre opgaver også skal tilse, at børn og unges rettigheder bliver håndhævet.
Din stedfar har ingen ret til at krænke dig, hverken fysisk eller verbalt. Uanset hvad han går rundt og tror, eller hvad han går rundt og er utilfreds med.
Du har ret til at føle dig tryg i dit hjem, og ikke være genstand for en voksen mands frustrationer. Jeg kan godt forstå det går dig på, at blive ydmyget på den måde han gør, hvor han smiler lumsk til dig, som om han kan gøre hvad der passer ham. Det kan han ikke!
Jeg tænker at du bliver i tvivl om hvad du skal finde dig i, fordi det har stået på så længe. Det kan godt være det “kun” er nogle gange om året. Men inden da, har du jo oplevet at være lidt “i vejen” for din stedfar.
Din stedfar har jo valgt at være sammen med en kvinde, der havde en lille søn, dengang, på 6 år. Du har hele tiden haft ret til at være der, sammen med din mor, og det er uanset hvad han har haft af forventninger.
Når du så samtidig oplever, at din egen far er mere og mere fraværende, har du jo endnu mere brug for, at føle du hører til, hos din mor, hendes mand og deres fælles børn.
Det er først og fremmest din mor, der har ansvaret for at beskytte dig og sørge for at du har det godt derhjemme og føler dig som en del af jeres familie fællesskab. Jeg undrer mig lidt over, hvor hun har været midt i alt det, du har oplevet med din stedfar?
Jeg kan godt læse mig til, at hun får afbrudt konflikten, alligevel bekymrer det mig, at det har stået på i så mange år.
Jeg vil foreslå dig, at du får talt med din mor, omkring det du oplever med din stedfar. Hvad tænker du om det? Og er det en mulighed for dig, at snakke med hende, vil hun kunne hjælpe dig mere og sørge for at du får det bedre hjemme?
Jeg vil også foreslå, at I får hjælp i familien, for det er ikke i orden, at du skal trues, slåes eller ydmyges af din stedfar.
Du kan kontakte din kommune og bede om anonym rådgivning. De vil kunne rådgive dig omkring dine forhold hjemme og hvilke rettigheder og muligheder du har.
Du finder deres nummer på din kommunes hjemmeside.
Har du brug for at vi hjælper dig, kan du ringe 116 111 eller sms. Så kan vi hjælpe dig med at kontakte din kommune. Du bliver så nødt til at opgive din anonymitet, hvis vi skal det, men det er helt op til dig om du har lyst til det.
Du er også velkommen til at ringe for at snakke og få støtte af os.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen