Politi?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 18 årige dreng

Politiet tager ud til ‘husspektakler’, som overgreb og overtrædelser i hjemmet nogle gange kaldes. Oftest vil det være naboer, der tilkalder dem, fordi de kan høre fx råben eller tumult. Jeg vil tro, at uroen skal være igang, før de kommer, og ikke fx dagen efter. Jeg håber, det er svar på dit spørgsmål om, hvorvidt politiet tager den slags  alvorligt.

Du spørger også om, hvad der konkret sker, når politiet dukker op på selve adressen. Tænk lidt på betjentene som ‘social-arbejdere’ – altså personer, der kommer ud til jer og taler med jer. De vil stille jer nogle spørgsmål og vurdere, om I har brug for mere hjælp.

Politiet arbejder på baggrund af ret og lov. De samarbejder med de sociale myndigheder. De ved derfor, at de blandt andre opgaver også skal tilse, at børn og unges rettigheder bliver håndhævet.

Din stedfar har ingen ret til at krænke dig, hverken fysisk eller verbalt. Uanset hvad han går rundt og tror, eller hvad han går rundt og er utilfreds med.

Du har ret til at føle dig tryg i dit hjem, og ikke være genstand for en voksen mands frustrationer. Jeg kan godt forstå det går dig på, at blive ydmyget på den måde han gør, hvor han smiler lumsk til dig, som om han kan gøre hvad der passer ham. Det kan han ikke!

Jeg tænker at du bliver i tvivl om hvad du skal finde dig i, fordi det har stået på så længe. Det kan godt være det “kun” er nogle gange om året. Men inden da, har du jo oplevet at være lidt “i vejen” for din stedfar.

Din stedfar har jo valgt at være sammen med en kvinde, der havde en lille søn, dengang, på 6 år. Du har hele tiden haft ret til at være der, sammen med din mor, og det er uanset hvad han har haft af forventninger.

Når du så samtidig oplever, at din egen far er mere og mere fraværende, har du jo endnu mere brug for, at føle du hører til, hos din mor, hendes mand og deres fælles børn.

Det er først og fremmest din mor, der har ansvaret for at beskytte dig og sørge for at du har det godt derhjemme og føler dig som en del af jeres familie fællesskab. Jeg undrer mig lidt over, hvor hun har været midt i alt det, du har oplevet med din stedfar?

Jeg kan godt læse mig til, at hun får afbrudt konflikten, alligevel bekymrer det mig, at det har stået på i så mange år.

Jeg vil foreslå dig, at du får talt med din mor, omkring det du oplever med din stedfar. Hvad tænker du om det? Og er det en mulighed for dig, at snakke med hende, vil hun kunne hjælpe dig mere og sørge for at du får det bedre hjemme?

Jeg vil også foreslå, at I får hjælp i familien, for det er ikke i orden, at du skal trues, slåes eller ydmyges af din stedfar.
Du kan kontakte din kommune og bede om anonym rådgivning. De vil kunne rådgive dig omkring dine forhold hjemme og hvilke rettigheder og muligheder du har.
Du finder deres nummer på din kommunes hjemmeside.

Har du brug for at vi hjælper dig, kan du ringe 116 111 eller sms. Så kan vi hjælpe dig med at kontakte din kommune. Du bliver så nødt til at opgive din anonymitet, hvis vi skal det, men det er helt op til dig om du har lyst til det.

Du er også velkommen til at ringe for at snakke og få støtte af os.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

Anonym rådgivning i din kommune

Alle kommuner tilbyder åben, anonym rådgivning for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)