Brev
Oplever jeg vold?
Kære børnetelefonenen
Jeg er en pige på 13 år som der tror oplever vold i hjemmet.
Min lillebror har det rigtigt dårligt i skolen for tiden og han vil gerne skifte skole, men min far vil ikke have det.(mine forældre er skilt)
Så i aftes diskuterede se oppe i min seng jeg ved ikkw hvorfor, men min far blev virkelig sur og begyndte og sige at det var min lillebrors skyld og at han var dum og at det var min lillebrors skyld at han havde dårligt i skolen.
Men så greb min far fat i min lillebrors arm og rystede i min lillebror og efter trak han i min lillebror
jeg havde lyst til at sige i mod men havde ikke lyst og så gik jeg og skrev til jer
kan i være sød at svare.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Mange tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du bliver i tvivl om, det var vold. Der findes nemlig flere former for vold og nogle gange kan det være svært at vide, hvad der er hvad.
Jeg fornemmer, at din fars reaktion var over grænsen for, hvad du tænker er okay. At snakke ned til et barn og give det skylden for at han har det dårligt i skolen, tage ham i armen og ryste ham, synes jeg bestemt heller ikke lyder som noget, der er okay. Det er vold - både den psykiske og den fysiske.
Uanset hvad din lillebror har sagt eller gjort, underskylder det ikke, det jeres far gjorde. Din lillebror har tydeligvis brug for en voksen at snakke med, når det hele er svært i skolen og det er naturligt gerne at ville snakke med sine forældre om sådan noget - og det skulle forældre gerne kunne, uden at blive så voldsomme.
Jeg tænker, at det kunne være godt for dig at få snakke med en anden voksen om det - både for at du selv kan få sagt det højt, men den voksne kan også være en hjælp til at få sagt til din far, hvad du tænker og føler, når han bliver så vred. Det synes jeg, at han skal vide, så han kan tænker over, at han ikke skal reagerer så voldsomt en anden gang.
Hvem den voksne skal være, kan du tænke lidt over eller måske har du en god voksen i tankerne? Det kunne være din mor eller en god lærer. Hvis din far og mor ikke taler så godt sammen, kunne det også være en af dine bedsteforældre. Du kan eventuelt overveje, at vise dem dit brev og det svar, som du har fået - det kan være hjælpsomt at have noget at snakke ud fra.
Hverken du eller din bror skal stå i en sådan situation igen, og derfor er det vigtigt, at få sagt fra og få sagt det højt; så I kan få god hjælp til at få det godt sammen.
Hvis du får brug for at læse mere om "vold i familien” kan du kigge på vores hjemmeside lige her: https://bornetelefonen.dk/tema/vold-familien
Du er også velkommen hos os på 116111
Kærlig hilsen
BørneTelefonen