Brev
mishandlet af lærer
kære brev kasse
jeg er bange hele tiden for noget der skete for mange år siden. da jeg gik i 1 klasse blev jeg slået, mobbet og taget hårdet om armende, ikke af min familie men af mine lærer. fra 1 – 4 klasse blev jeg mishandlet. så jeg stak af hjemme fra og spillede syg, der var engang hvor en af mine veninder ikke ville i skole fordi hun var bange så hende mor gik med hende og de så det hele, min venindes mor tog os med hjem ( det var i slutningen af 4 klasse).
jeg var bare så bange, jeg ture ikke fortælle nogen om det. det var kun mig de mishandlede, men min veninde fandt ud af det da hun så det. 4 år gik der før noget fandet ud af det og fik dem begge fyret, og det hjælper ikke helt når man også der et mobbe offer af alle andre.
jeg ved ikke hvorfor men jeg er bare så bange at de kommer tilbage på skolen og jeg for dem som lærere igen. jeg kom tit hjem med mærker men jeg sagde til min mor at det var mine klassekammerater. min storebror vidste det ikke selvom han også gik på min skole. jeg fortalte ham det med han troede ikke på mig. hvis han bare ville tro på mig ville jeg ikke være så bange idag
det er 5 år siden og jeg spiller stadigevæk syg for ikke at komme i skole fordi jeg er så bange, for at se dem. det værste er jeg er bange for alle andre undtagen min veninde. jeg er bange for min egen familie, mine nye lærere selv mine andre venindre, det burte jeg ikke være men ikke hende. hun var der for mig, hun stak af sammen med mig nogle gange. vis mine lærer fandt os ville de slå og mishandle mig.
i bliver nød til at hjælpe mig. jeg bliver nød til at kunne se vores klassedør bare for at se om de nogen sinde ville komme. jeg prøvede at slå mig selv ihjel bare for ikke at være bange, jeg var kun 7 år da de begyndte. de kunne slå mig vis jeg bare ville spørge om et spørgsmål ville de slå mig og alle andre ville grine. jeg er bange for at andre ville begynde at slå mig. ikke nogen i min nye klasse ved det ikke engang lærerne. jeg ved ikke var jeg gjorde for at blive behandlet sådan.
jeg var på hospitalet 4 gange for at prøve at slå mig selv ihjel, indtil jeg fandt ud af det ikke nødede noget jeg ville aldrig komme væk, jeg var 7 – 11 hvordan kunne de gøre det. jeg føler mig ikke sikker nogen steder og jeg kan ikke bare ligge det bag mig 4 år tog det før nogen gjorde noget. jeg er glad for at de ikke voldtog mig.
men i siger sikkert at jeg skal til at komme over det, men det er meget svært når det var vær dag de mishandlede mig jeg var så glad i weekenden. nu bliver de måske ansat igen, af vores nye rektor. please hjælp mig, jeg ved godt jeg skal til at komme over det, men de skal måske have os. jeg er så bange. jeg kan bare ikke skifte skole fordi så vil min veninde være alene og jeg vil ikke efterlade hende. hvad skal jeg gøre.
mvh hør på mig næste gang.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Mange tak for dit brev til BørneBrevkassen, hvor du fortæller om din skolegang og din frygt for, at fortiden skal vende tilbage til dig.
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du må være en utrolig stærk pige… Med alt det du har været igennem, og alligevel klarer du dig, selvom du har det svært… Jeg synes, det er rigtig flot, at du har overskud til at skrive et brev ind til os. Jeg håber virkelig, at vi kan hjælpe dig lidt videre, så du også kan blive glad for din hverdag.
Jeg tænker, at de ting, du har været igennem, har sat nogle dybe spor hos dig, som man ikke bare lige kan fjerne… Selvom du fortæller, at de lærere, som mishandlede dig, nu er fyret og ikke arbejder på din skole mere, så har du stadig nogle sår på sjælen, som ikke er helet, og som jeg tænker, du har brug for hjælp til at pleje og på sigt hele helt op… Dog skal du nok indstille dig på, at dine sår aldrig vil forsvinde… Der vil altid være et ar, som fortæller dig, hvad du har været igennem… Men det er rigtig vigtigt for din fremtid, at du får hjælp til at parkere dine grimme oplevelser, så det ikke fylder for dig hver dag, men bare dukker op ind imellem…
Du skriver ikke så meget om, hvor dine forældre er henne i det her…? Men jeg tænker, at det er rigtig vigtigt, at du får snakket med en god voksen om, hvad du har været igennem… En du kan betro dig til, når du har brug for det… Det kunne være din venindes mor, en sød nabo eller måske din moster…? Det er rigtig vigtigt, at det er en voksen, som du føler dig tryg ved, og som du kan stole på…
Derudover tænker jeg, at du måske har brug for, at en professionel arbejder det hele igennem sammen med dig… Med det mener jeg en psykolog, f.eks. en skolepsykolog. Måske kan dine forældre eller en anden voksen, du er tryg ved, hjælpe med at kontakte skolepsykologen. Du kan også selv ringe til din kommune og fortælle, hvordan du har det, for så har de pligt til at sørge for, at du får hjælp. Der er folk ansat i kommunen med særligt fokus på at hjælpe børn og unge, der har det svært - og jeg tænker i høj grad, at du er berettiget til at få hjælp, ud fra det du fortæller her i brevet!
Nogle børn og unge synes, det er lidt forvirrende at skulle ringe til kommunen, så derfor har vi her i Børns Vilkår nogle bisiddere, der er gode til at hjælpe børn og unge, når de skal kontakte kommunen. En bisidder kan hjælpe dig med at ringe eller skrive til kommunen, og bisidderen kan også sørge for, at der bliver lyttet til det, du fortæller - og at dine rettigheder bliver overholdt. Prøv at læse lidt om det her - og så kan du tænke over, om det var noget, du tror, du ville have lyst til at prøve.
Nogle gange er det også rart at starte med at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en rådgiver, som er vant til at snakke med børn og unge om svære ting. Det kan være rart at fortælle om det til en voksen, man ikke kender, når man skal "øve sig" i at få det sagt. Det er gratis at ringe - og du behøver ikke fortælle, hvem du er.
På BørneTelefonen sidder rådgivere klar til at hjælpe dig alle hverdage fra kl. 11-23 og i weekenden fra kl. 11-19.
De bedste ønsker fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien
Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.
Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.
Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.
Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.