Mine forældre slår mig og bruger mig som slave.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 Det er godt, at du har skrevet brev og beder om hjælp, for jeg tænker, at det har du brug for. Først vil jeg sige til dig, at jeg synes, det er meget imponerende, at du klarer dig så godt i skolen. På trods af alle dine vanskeligheder derhjemme, har du alligevel overskud til at passe din skole så godt, at du er blevet indstillet til gymnasiet. Flot klaret... Og du har nu også overskud til at sige fra over for det, der sker i din familie. Du ved måske, at det er forbudt ved lov at slå børn i Danmark, så dine forældre overtræder faktisk loven. Udover den fysiske vold, du fortæller om, tænker jeg, at du måske også er udsat for psykisk vold, som er lige så slemt som den fysiske. Du skriver, at du godt kunne tænke dig at komme til at bo væk fra dine forældre. Din alder er ikke nogen hindring for det, f.eks. findes der ungdomspensioner, hvor unge, der ikke kan bo hjemme, kan få et nyt bosted. Det er en sagsbehandler i Børne-Ungeafdelingen i din kommune, der skal vurdere din situation og dine muligheder. Det kan være lidt svært selv at kontakte kommunen, så måske var det en idé, hvis du fortalte om din situation derhjemme f.eks. til en lærer, du har tillid til, eller til en anden voksen person. Du kunne f.eks. vise dit brev som udgangspunkt for jeres samtale. En anden mulighed er, at du kontakter rådgivningen i Etniskung – www.etniskung.dk  –hvor der er rådgivere, der er vant til at snakke med etnisk unge med problemer i familien. Endelig er der også mulighed for, at Børns Vilkår kan hjælpe dig med en bisidder. Det er en fagperson, der vil lytte til dig og sammen med dig vurdere din situation og støtte dig til møder med myndighederne. Hvis du gerne vil have en bisidder, kan du ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller ringe til vores sekratariat på 3555 5559. (og du kan læse mere om ordningen ved at klikke her >>. Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

Anonym rådgivning i din kommune

Alle kommuner tilbyder åben, anonym rådgivning for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)