Mine bogstavelige indre dæmoner vil ud og slippes løs

Så, lige efter min fødselsdag i september skete der noget, som jeg håbede ikke ville ske igen. Jeg eksploderede. Næsten bogstaveligt talt. Der var en dreng i min parralelklasse, der “drillede” mig med, at en pige jeg SLET ikke havde nogen mening mod, var min kæreste. Normalt ville det ikke være det største problem, men for mig var det VIRKELIGT irriterende. Han tog det så langt, at han direkte SAGDE til vedrørende pige, at jeg “havde følelser for hende”

Da han sagde det, vidste jeg, at det var ved at være for meget. Jeg har et meget explosivt temperament, så når man først skubber mog over grænsen, kan det meget hurtigt gå ned af bakke for begge parter. Lige pludseligt, fandt jeg mig selv med en stol i hånden of et mål, hans hoved i min hånd. En lærer nåede heldigvis at “slukke brænden” inden der kom blod.

Lige pludseligt tidligere i dag, skete det samme på snapchat. Nogle af mine “venner” “drillede” mog med at sige, at jeg kunne lide dem, og at en eller anden (undskyld for bandeordet) møgk*lling fra min klasse var min kæreste. Jeg var LIGE ved at smadre vinduet ud og tage det første tog tilbage for ar bide hende i ryggen.

Eventuelt fik jeg rimeligt hurtigt styr på min vrede, men der har bare gjort det nemmere for mig at explodere. Nu leder jeg efter en mere permanent måde at holde min vrede inde, fordi jeg gider ikke at træde i spinaten fordi mine “indre dæmoner” (bogstaveligt talt) tog kontrol af mig.

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du på 13 år

Hvor er det godt, du vælger at skrive ind til BørneTelefonen. Det er meget modigt at dele sådanne oplevelser, som du har valgt at gøre.

Du fortæller, at du er blevet drillet. Det lyder ikke rart. Når man bliver drillet, er det helt naturligt at reagere ved at blive vred og ked af det. Og det kan godt komme ud på en uheldig måde.

Jeg synes, det er enormt flot af dig, at du vil prøve at forhindre, at det kommer ud på en voldsom måde igen, og at du får styr på dine indre dæmoner, som du skriver. Det er tydeligt at læse, at du ikke ønsker, at der skal ske noget voldsomt.

Jeg har nogle ideer, som jeg håber, du kan bruge til noget.

Det er sket flere gange, at dine “venner” har drillet dig med, at nogle piger i skolen har været din kæreste, uden at det er sandt. Fordi det desværre er noget, der er sket flere gange, tænker jeg på, om det kunne være en mulighed, at du prøvede at have nogle svar klar, hvis de driller dig med sådan noget?

Man kan godt have noget klar i hovedet, så du kan give et svar, uden at dine følelser/”indre dæmoner” tager over. Det kan hjælpe at have tænkt det igennem først. Så kan man få sagt fra på en ordentlig måde. Et svar der ikke er ondt, men hvor du alligevel får sagt fra. For det lyder som om, det kunne være en god idé at få sagt fra – det kan jeg godt forstå, du har brug for, når de driller dig.

For nogle hjælper det at skrive nogle sætninger ned – måske på papir, måske i noter på din telefon. Man kan altid skrive noget i stil med: “Mit liv er rigeligt spændende, I behøver ikke opdigte ting om mig,” eller “Er I virkelig nødt til at lave sådan nogle historier? Det synes jeg, I skal lade være med.”

Selvom du måske kan passe på dig selv ved at finde på gode ord til næste gang, så tænker jeg også, at du skal have støtte og hjælp fra en god voksen til at få det bedre. Du har nemlig flere gange oplevet at blive drillet. Det lyder rigtigt ubehageligt, og hverken på Snapchat eller i skolen er det okay at blive drillet.

Findes der nogen, du er tryg ved, du kan tale om det? Enten dine forældre eller en lærer? Måske er det muligt, der kunne laves en generel snak om, at der bliver drillet på din skole uden at dit navn nævnes.

Hvis man oplever at blive drillet eller andet ubehageligt, kan det godt bygge sig op indeni én selv. Man kan sammenligne sådan nogle oplevelser lidt med kasser – man stabler dem bare ovenpå hinanden i stedet for at sortere det, der er i dem, og pludselig er stakken så høj, at det hele vælter med et brag.

Hvis man får talt om det, får man sorteret lidt i sine oplevelser, og så “vælter det hele” ikke så voldsomt. Så får man styr på det inden stakken bliver for høj.

Kan du komme i tanker om en lærer, du har lyst til at snakke med? Så kan du en dag sige; “De andre driller mig bevidst med, at jeg er kærester med alle mulige. Det skal stoppe, og jeg vil gerne have din hjælp.”

Man kan også give sig selv andre ting at gøre, muligheder så det ikke bliver voldsomt. Hvis du oplever noget, og du mærker, du er ved at blive vred, så går du væk fra det. Det er enormt flot, at du erkender, det var godt læreren kom og bremsede dig, dengang det gik galt på skolen.

Kunne du måske tale med den lærer, og forklare at du godt kunne tænke dig at prøve at gå, hvis du mærker du bliver vred? Det kan være, du har brug for at gå udenfor, gå for dig selv på et toilet eller tale med en voksen, når det sker eller lignende? For mange kan det hjælpe lige at flytte sig fra det, der gør en sur, gal, ked af det eller frustreret, hvis man har mulighed for det.

Der findes også forskellige steder, man kan tale med, hvis man føler, man har behov for det. Headspace er et sted, man kan kontakte, hvis man føler, man har nogle problemer, man gerne vil tale med nogen om. Det kan godt hjælpe at blive lyttet til, hvis man for eksempel bliver drillet. Inde på deres side, kan du se, hvor det ligger, hvordan deres åbningstider er osv.

Det er flot, at du vil arbejde med dig selv, så der ikke sker noget, du ikke har lyst til, skal ske. Samtidigt skal du også passe godt på dig selv, og hvis du bliver drillet, er det en god idé at prøve at sige fra.

Jeg tror, du kan bruge din styrke og vilje til at handle.

Jeg håber, at alt kommer til at gå godt og at du kan bruge svaret. Du er meget velkommen til at skrive herind igen. Du kan også altid vælge at chatte eller ringe hertil på nummer 116111.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)