Brev
Min veninde er udsat for vold
Hej Børnetelefonen
Jeg fik en meget ubehagelig besked her i forgårs, min veninde skrev til mig, at hendes mor havde slået hende.
Den efterfølgende dag inviterede jeg hende med ned i byen, så vi lige kunne snakke det hele igennem. Først fortalte hun om dagen forinden og viste mig hvor hun havde slået hende. Herefter fortalte hun, at det ikke var første gang hun havde lagt en hånd på hende, samt at hendes far også før har gjort det.
Hun viste mig hende og hendes mors beskeder, hvor hendes mor er helt uforstående over for den undskyldning min veninde ville have – det samme gjalt faren.
Jeg spurgte om hun ville være hos mig i nogle dage, men det takkede hun nej til.
Jeg snakkede så med min mor og papfar da jeg kom hjem.
Det fremgår i straffeloven (154) at hvis man har kendskab til nogle under 18 år, som udsættes for vold el. lign, så skal kommunen underettes. Dette er noget jeg har overvejet virkelig meget, men jeg ved også at hun elsker sine forældre et eller andet sted, og elsker sine søskende.
Hun siger selv hun ikke vil have at det skal koste dem noget, men doghar hun selv overvejet at gå til kommunen med det, da hun tideligere har nævnt det for en læge – som ikke gjorde noget.
Så mit dilemma er lidt, skal jeg underette kommunen eller ikke, i så fald hvordan laver man så en anonym underetning?
Mvh.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år,
Hvor er det bare nogle ubehagelige oplevelser, din veninde har haft. Og hvor er det godt, hun har dig som veninde, og at hun har åbnet op og fortalt dig om dét, der sker derhjemme.
Der er ingen tvivl om, at du har været en meget stor støtte for din veninde ved at være der for hende på SMS, i byen og ved at tilbyde hende at være hos dig i nogle dage. Det er også godt, du har talt med din mor og papfar, for det kan være nogle meget tunge informationer at gå rundt med alene – og det kan være enormt svært at finde ud af, hvad man kan gøre.
Måske var det din mor og papfar, der vidste eller fandt ud af, at man har pligt til at underrette det, hvis man ser eller hører noget om, at en person under 18 år bliver udsat for vold? Og det er helt rigtig. Hvis man er bekymret for, hvordan et barn har det derhjemme, så har man pligt til at underrette kommunen. Nu da din mor og papfar kender til din venindes situation betyder det derfor også, at de har pligt til at tale med kommunen.
Det kan godt føles grænseoverskridende at gå til kommunen. Man kan være bange for at tage fejl eller for at gøre tingene værre. Og jeg kan godt forstå, hvis du ikke synes, det er rart at underrette kommunen, hvis din veninde har sagt, hun ikke vil have det. Men det kunne også godt tyde på, der er noget i hende, der gerne vil have hjælp - for hun har jo taget første skridt og talt med dig.
En underretning er tit en stor hjælp for en familie. De færreste underretninger fører til tvangsfjernelser, som man måske kan gå og frygte. I stedet kan de være med til, at en familie får hjælp. Hjælpen kan fx være rådgivende familiesamtaler, støttepersoner eller familieterapi.
De fleste kommuner skriver på deres hjemmeside, hvem man skal sende sin underretning til. Ellers kan du ringe til kommunens hovednummer og bede om kontaktoplysningerne.
En underretning kan gives på telefon, mail, brev eller ved at man møder op på kommunen. Og når man underretter kan man vælge at være anonyme. Du kan læse mere om, hvordan du underretter her: https://bornsvilkar.dk/det-goer-vi/svigt/underretninger/
Derudover kunne du også spørge, om din veninde gerne vil snakke med din mor og din papfar? Eller med en anden voksen tæt på hende? Det kan også være, hun har lyst til at kontakte os for at høre, hvilke muligheder, hun har for at få hjælp fra os? I kunne måske ringe til os sammen? Vi har telefonnummer 116111.
Du må meget gerne fortælle din veninde om, at hun kan få en bisidder hos os. En bisidder er en voksen, der kan tage med din veninde til møder i kommunen. Bisidderen er din venindes støtte - og hjælp. I kan se mere på siden her: https://www.bornetelefonen.dk/bisidder-b%C3%B8rnetelefonen
Jeg håber, din veninde har lyst til at åbne lidt mere op – enten ved at kigge på, hvilke muligheder der er for hjælp (måske sammen med dig?) eller ved at tale med en anden voksen, som kan støtte hende og hjælpe med at finde ud af, hvad hun kan gøre. Måske kan det hjælpe din veninde at tænke på, at det netop er for at hjælpe hele familien: sig selv, hendes søskende og hendes forældre, hvis hun søger hjælp hos andre.
Hvis du har andre spørgsmål, er du selvfølgelig også hjerteligt velkommen til at kontakte os igen.
De kærligste hilsner
BørneTelefonen