Brev
Min mor slog første gang hvorfor er jeg stadig ked af det?
Kære BB
Jeg er en pige på 10 som lige er blevet slået for første gang min mor var oppe at skendes med en og min mor ville ikke have at hun så hvordan hun så ud så hun ville ikke have at jeg tænde lyset og da min mor havde lukket viduet gik jeg hen og tænte lyset og så bev hun rigtig rigtig sur og gav mig en knyt næve og hun har sagt undskyld flere gang men jeg er bare stadigvek lidt ked af det.
Jeg håber, at i får mit brev for jeg har brug for hjelp. K.H K……
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 10 år.
Tak for dit brev til BørneBrevkassen, jeg er rigtig glad for at du skiver hertil. Jeg håber, at du kan bruge mine råd til dig. Jeg kan godt forstå, at du stadig er ked af det indeni over, hvad du har oplevet, og det virker til at være noget, der fylder meget for dig.
Jeg vil gerne sige til dig, at det din mor gjorde, ikke var i orden. Voksne må ikke slå på børn, og det er lige meget, hvad der er sket forud for, at de gjorde det. Det er ikke lovligt, at de voksne slår børnene, også lige meget om det er første gang det er sket.
Det er godt, at din mor har sagt undskyld til dig, men alligevel kan jeg godt forstå, at du stadig føler dig ked af det, måske har du stadig brug for at blive trøstet. Kan du måske tale med din mor igen, og fortælle hende hvordan du har det, fortælle at du stadig er ked af det indeni? Måske er du også blevet påvirket af, at din mor var oppe at skændes med en?
Det kan ofte hjælpe at tale med en voksen om det, når man som barn har været udsat for en voldsom oplevelse. Er der en anden voksen i din familie, du kan tale med, det kunne være en moster, mormor eller anden?
En mulighed for dig, kunne også være at fortælle en lærer på din skole om din oplevelse. Når du fortæller, at du stadig er ked af det, kan det være det er noget, man kan mærke på dig. Måske tænker din lærer på, hvad der gør dig ked af det.
Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, det er helt gratis at ringe dertil. På BørneTelefonen er der nogle rigtig søde voksne, der kan lytte til dig, og du kan fortælle dem hvordan du har det.
Mange kærlige hilser fra
BørneBrevkassen
Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien
Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.
Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.
Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.
Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.