min mor slår

hej. jeg er 14 år og min mor har slået mig siden jeg var 8 år.

første hun slog gav hun mig hul i hovedet og hul på mit skindeben, og da jeg skulle sove var min pude dækket med blod, så vi tog på hospitalet og de spurgte mig hvad der var sket og jeg var nød til at lyve og sige at jeg faldt, for ellers ville hun slå mig igen.

men nu er jeg så fjorten og i løbet af alle disse år, er jeg blevet pisket med tykke ledninger, bælter, kæppe, træ stave,hamre, højhælede sko og nu har hun et tykst jern rør som hun slog mig med i går. hun slår mig sådan cirka hver anden dag, og min krop er fyldt med ar og sår, min hovedebund er helt buled, min kæbe er blevet slået skævt så når jeg vågner hver morgen er det svært at åbne min mund fordi min kæber sidder forkert og man kan mærke det når man ligger sin hånd over. min nakke kan jeg ikke bøje i længere tid for det fører til smerte, og min ryg gør ondt fordi hun slår mig også der. hun låser mig altid inde i badeværelset så naboerne ikke kan høre mig skrige. grunden til hun mest slår mig er hvis hun synes jeg ikke jeg fejet ordenligt eller ikke lige gjort noget rigtigt, eller hvis der er noget der er gået i stykker eller som der er små hak i, eller hvis vores vaskemaskine laver huller i tøjet.

jeg kan virkelig ikke holde det ud, og jeg har hver gang sagt at jeg vil melde det, men jeg tør slet ike snakke med nogen om det og det vil jeg heller ikke. jeg kommer oprindeligt fra sydamerika og har to mindre søskende som også er skyld i at jeg bliver slået, deres far kommer oprindeligt fra danmark så han er min pap far. men min mor og ham er skilt. men jeg holder meget mere af ham da jeg har kendt ham siden jeg var tre. han har prøvet at lave en sag om at min mor mishandler os, men hun tvang os til at lyve til alle besøg og møder vi havde hos statsforvaltningen og kommunen.

jeg er heller ikke dansk statsborger, hvilket jeg gerne vil være da jeg har gået i børnehvae og skole her og kan sproget flydende og er meget klog. det er bare hvis jeg melder min mor, så kommer min søskende og bor hos min papfar og jeg bliver sikkert sendt tilbage til mit hjemland, hvilket jeg ikke vil, for jeg vil gerne bo hos min papfar og han ville være glad hvis jeg boede hos ham, jeg må heler ikke snakke med ham, men jeg ringer altid til ham når jeg ikke er hjemme, men min mor har opdaget det før og tæsket mig synder o sammen. det er helt utroligt at jeg overlever det hver gang. for jeg tror altid at jeg skal dø.

jeg har virkelig brug for hjælp, men jeg kan ikke rigtigt få min pap far som jeg altid kalder for far til at starte en ny sag for så kan jeg godt love jer for at hun dræber mig.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Hvor er det bare modigt og stærkt, at du har skrevet til BørneBrevkassen og fortalt om de ting, du bliver udsat for – til trods for at du er nervøs for, hvad der kan ske, hvis du beder om hjælp. Du må have en ganske særlig styrke, når du har formået at klare dig igennem hverdagen med din mor, og oven i købet blevet så god til sproget (jeg kan jo se på dit brev, at du er meget velformuleret).

Jeg bliver virkelig bekymret for dig, når jeg læser din beskrivelse af de ting, din mor gør ved dig, og jeg tænker, at det ikke kan blive ved på den måde, for det er ikke lovligt og slet ikke i orden at slå og mishandle sine børn her i Danmark (uanset statsborgerskab).

Samtidig kan jeg læse, at du er meget urolig for, om du kan risikere at blive sendt tilbage til dit hjemland, hvis det bliver opdaget, at din mor behandler dig sådan, og det kan jeg godt forstå, hvis du synes er uoverskueligt og skræmmende at tænke på. Så jeg vil give dig nogle forslag, og så kan du give dig selv lidt tid til at overveje, om det er noget, du kan bruge til at få hjælp og komme videre.

Når du har boet i Danmark i så mange år og har gået i børnehave og skole her, vil det ikke komme på tale at sende dig tilbage til dit hjemland. Hvis kommunen får at vide, at din mor mishandler dig, har de pligt til at beskytte dig og sørge for, at du ikke er i fare. Det kan ske ved, at man finder et andet sted til dig at bo, hvor du kan være i sikkerhed, og hvor din mor ikke kan true dig.

Du skriver, at du gerne vil bo hos din papfar sammen med dine søskende, og at du holder meget af din papfar. Det lyder også som om, han allerede har kæmpet for dig og dine søskende, da I var i kontakt med statsforvaltningen og kommunen, selv om det så desværre endte med, at din mor tvang jer til at lyve. Hvor er det godt, at du har din papfar! Jeg kan ikke vide, om du vil kunne flytte ind hos ham, for det er op til kommunen at afgøre, men hvis han gerne vil have dig boende, er det i hvert fald noget, I kan foreslå som en mulighed.

Her i Børns Vilkår har vi hjulpet mange børn, som har haft det skidt derhjemme. Vi har mulighed for at give børn og unge en Børnebisidder, som er en voksen, der kender til lovgivningen og børns rettigheder. Bisidderen kan hjælpe helt fra starten med at forklare, hvilke muligheder man har, hjælpe med at ringe til kommunen og tage med til møder inde på kommunen, så man er sikker på at blive hørt og forstået.

Jeg tænker, at en Børnebisidder vil kunne hjælpe dig rigtig meget, og hvis det er noget, du vil overveje, kan du læse lidt mere om det her >> Du kan også ringe på 35 55 55 59 og høre mere om, hvad bisidderen vil kunne hjælpe dig med, inden du beslutter dig.

Sådan som du beskriver det i dit brev, kontrollerer din mor dig, så du ikke kan ringe til din papfar. Mon du har din egen mobil, så du vil kunne ringe herind? Ellers kan det være, at du kan låne en telefon af en af dine veninder, eller måske kan du få lov at ringe fra en telefon på din skole, så din mor ikke opdager det. Hvis du skal låne en telefon, kan du bruge BørneTelefonens nummer, 116 111, for det er gratis, og det kan ikke ses på telefonregningen. Så selv om der ikke er mere taletid, kan man altid ringe 116 111.

Jeg håber, at du måske har fundet håb i mit svar, så du vil overveje at tage næste modige skridt og få hjælp til at komme videre. Der er ingen børn, der skal leve med at blive banket og truet, og du fortjener også et trygt liv, hvor du er respekteret og elsket.

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)