Min mor og far slå mig

Hej

jeg er en pige på 12 år

Det startede da jeg var 5 år at slå mig

de bruger mig også som slaver

jeg hved ikke hvad jeg skal gøre

det slår så hårdt

men når det er mine brødre slår de dem ikke fordi jeg er jo pige.

Kan i godt hjælpe mig

jeg hved ikke hvad jeg skal gøre??

K.H pige på 12 år

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 12 år.

Mange tak for dit brev.

Jeg vil gerne hjælpe dig med hvad du skal gøre, for at få dine forældre til at stoppe med at slå dig.

Du skriver at dine forældre har slået dig igennem de sidste syv år, det er meget alvorligt og det er både godt og stærkt af dig, at du beder om hjælp.

Her i Danmark er det ulovligt at slå børn og du har derfor ret til at kræve at det bliver stoppet.

Du skriver også at dine forældre bruger dig som slave,  jeg ved ikke hvad de vil have dig til, men det lyder ikke rart at føle sig som en slave for sine forældre. Har du forsøgt at tale med dine forældre omkring den måde de behandler dig og hvordan du går og har det?

Det er meget vigtigt at du får snakket med nogle voksne om hvordan du har det derhjemme hurtigst muligt. Der er forskellige ting du kan gøre. Du kan fortælle en lærer i skolen om hvordan du har det derhjemme og bede læreren hjælpe dig med at underette kommunen om, at du bliver slået derhjemme og føler dig som en slave for dine forældre.

Når kommunen modtager information om at et barn bliver slået eller på anden vis mistrives hjemme, har de pligt til at  undersøge forholdene i din familie og sørge for at volden bliver stoppet.

Du kan også ringe eller sms’e med Børnetelefonen på telefon 116 111 og fortælle lidt mere om hvad dine forældre gør, hvordan de slår dig og hvad det er de kræver du gør for dem. Du kan være anonym i samtalen.

Hvis du sammen med rådgiveren vurderer at det vil hjælpe dig, så kan du bede om at få hjælp af det vi kalder en bisidder. En bisidder er en voksen fra Børnetelefonen, der kommer ud til dig og hjælper dig med at kontakte kommunen eller andre steder du skal have kontakt til.

Jeg håber du vil følge mine råd og “få det sagt”, så du kan få hjælp til at få volden stoppet.

Mange kærlige og hjertevarme hilsner fra BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)