Brev
Min mor og far slå mig
Hej
jeg er en pige på 12 år
Det startede da jeg var 5 år at slå mig
de bruger mig også som slaver
jeg hved ikke hvad jeg skal gøre
det slår så hårdt
men når det er mine brødre slår de dem ikke fordi jeg er jo pige.
Kan i godt hjælpe mig
jeg hved ikke hvad jeg skal gøre??
K.H pige på 12 år
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 12 år.
Mange tak for dit brev.
Jeg vil gerne hjælpe dig med hvad du skal gøre, for at få dine forældre til at stoppe med at slå dig.
Du skriver at dine forældre har slået dig igennem de sidste syv år, det er meget alvorligt og det er både godt og stærkt af dig, at du beder om hjælp.
Her i Danmark er det ulovligt at slå børn og du har derfor ret til at kræve at det bliver stoppet.
Du skriver også at dine forældre bruger dig som slave,  jeg ved ikke hvad de vil have dig til, men det lyder ikke rart at føle sig som en slave for sine forældre. Har du forsøgt at tale med dine forældre omkring den måde de behandler dig og hvordan du går og har det?
Det er meget vigtigt at du får snakket med nogle voksne om hvordan du har det derhjemme hurtigst muligt. Der er forskellige ting du kan gøre. Du kan fortælle en lærer i skolen om hvordan du har det derhjemme og bede læreren hjælpe dig med at underette kommunen om, at du bliver slået derhjemme og føler dig som en slave for dine forældre.
Når kommunen modtager information om at et barn bliver slået eller på anden vis mistrives hjemme, har de pligt til at  undersøge forholdene i din familie og sørge for at volden bliver stoppet.
Du kan også ringe eller sms’e med Børnetelefonen på telefon 116 111 og fortælle lidt mere om hvad dine forældre gør, hvordan de slår dig og hvad det er de kræver du gør for dem. Du kan være anonym i samtalen.
Hvis du sammen med rådgiveren vurderer at det vil hjælpe dig, så kan du bede om at få hjælp af det vi kalder en bisidder. En bisidder er en voksen fra Børnetelefonen, der kommer ud til dig og hjælper dig med at kontakte kommunen eller andre steder du skal have kontakt til.
Jeg håber du vil følge mine råd og “få det sagt”, så du kan få hjælp til at få volden stoppet.
Mange kærlige og hjertevarme hilsner fra BørneTelefonen