Brev
min lille søster på 3
kære børnebrevkasse …
jeg har en lille søster på 2 år og hvis hun gør noget hun ikke må tager min mor hende i armen og giver hende et slag over hånden og lille søster begynder at græde og jeg ville bare høre om det er vold og hvad skal jeg gøre ved det?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 14 år,
Tak for dit brev. Du spørger, om det er vold, når din mor giver din søster på 2 år et slag over hånden. Ja, det er vold, og det må hun ikke. Jeg kan godt forstå, at du bekymrer dig og gerne vil have et svar. Det er et spørgsmål, du deler med mange andre unge, der er i tvivl om, forældre godt må slå. Flot at DU har haft mod til at spørge.
Godt at du har skrevet til os, for det er et vigtigt spørgsmå, du har, og jeg kan godt forstå, at du er i tvivl.
I Danmark er det ulovligt at slå børn, så hvis man kender til børn, der bliver slået, har man pligt som almindelig borger til at fortælle det til kommunen, så de kan sørge for at familien får noget hjælp...
Jeg ved ikke, om det vil være en god ide at snakke med din mor om det? Tror du, at det ville fungere, eller ville mor så bare blive sur og irriteret på dig?
Kunne det ellers tænkes, der var en voksen, som du har tillid til? En du kunne snakke med om, hvordan du oplever, at din mor slår din søster over fingrene. Det er ikke i orden, du skal være alene med det, du ser derhjemme. Det er et voksen problem, som din mor måske skal have hjælp til at styre.
Måske kunne det også være en hjælp for dig at ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke. De kan stille nogle spørgsmål og I kan få en snak om, hvordan det er hjemme hos jer lige nu. -Det er et gratis nummer og du ringer anonymt.
Mange hilsner BørneBrevkassen
Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien
Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.
Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.
Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.
Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.