Brev
Min hemmelighed
hej børnebrevkasse
jeg ville skrive til jer fordi jeg ville hører hvad jeg skal gøre det jeg bliver udsat for derhjemme mine forældre tvinger mig til noget jeg ikk ville og hvis jeg siger fra slår de mig med et bælte og brænder mig med smøger nogle gange spærre de mig inde på værelset og kommer først ud efter nogle dage.
jeg er rigtig bange for dem jeg vil ikk mere
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år, tak for dit brev med titlen "Min hemmelighed".
Jeg kan godt forstå, hvis du er bange for dine forældre, sådan som du beskriver, at de mishandler dig.
Og jeg synes, det er rigtig, rigtig godt, at du nu har besluttet, at du ikke vil finde dig i mere - og derfor også har skrevet dette brev!
Det er helt utilstedeligt, det dine forældre gør ved dig, det er i høj grad børnemishandling - og det skal standses hurtigst muligt.
Da det også er ulovligt, det de gør, skal du ikke længere betragte det som "din hemmelighed". Du har brug for hjælp til at få stoppet det, og her er det kommunen, der kan/skal træde til! Dvs at du skal henvende dig til en socialrådgiver på kommunen for at få hjælp (måske er der på din skole en skolesocialrådgiver, der vil du også kunne få hjælp?).
Det kan måske være svært for dig at tage kontakt til kommunen, hvis der i din familie eller omgangskreds ikke er nogle voksne, der kan hjælpe dig. Derfor tror jeg, du ville have udbytte af at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller logge på UngeChatten og fortælle noget mere om din situation.
Her i Børns Vilkår hjælper vi mange børn og unge, som har det svært derhjemme. Vi har mulighed for at give dig en bisidder, som kan hjælpe dig med at kontakte kommunen, og som kan være med til at sikre, at du bliver hørt og hjulpet. Du kan læse mere om vores bisiddere her >>
Jeg håber, du har mod på at ringe eller logge på chatten, hvor rådgiveren vil kunne hjælpe dig med kontakt til en bisidder, hvis du ønsker det. Og hvis du tænker, at du i første omgang bare vil prøve, hvordan det er at sige det direkte til en voksen, uden at vi får at vide, hvem du er, kan du også være helt anonym.
Mange hilsener
BørneBrevkassen
Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien
Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.
Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.
Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.
Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.