Min far truer med at slå mig

Hej!

Min far truer med at slå mig, uden jeg har gjort ham noget,

han reagere meget voldsomt bare jeg gør en lille smule “forkert”

jeg bliver utrolig BANGE for om han vil slå, og jeg bliver så ked af det.. Når han gør det

Hvad skal jeg gøre?

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du  Tak for dit brev. Hvor er det godt, du har skrevet ind til BørneTelefonen – for det her er ikke noget du skal gå alene med! Jeg synes det er stærkt af dig, at du har skrevet herind. Jeg kan godt forstå, du bliver ked af det og bange for din far. Det er på ingen måder okay, at din far reagerer voldsomt, truer med at slå eller slår dig. Jeg vil give dig nogle forslag til, hvad du kan gøre, så din far stopper.   Du skriver til sidst i dit brev, at du bliver ked af det.. når han gør det. Jeg bliver i tvivl om det betyder, at du bliver ked af det når han truer med at slå eller om det betyder, at han slår dig?  I Danmark er det forbudt at slå børn, også selvom de voksne synes, at børn gør det mindste forkert. Det skriver jeg til dig fordi det er vigtigt, at du ved, at det ikke er din skyld uanset om, han slår eller truer med at slå! Det er rigtigt trist, at du skal være bange for din far, ens forældre er der for, at gøre deres børn trygge og passe godt på dem.   Du spørger, hvad du skal gøre. Jeg tænker på, hvem du kender som du kan skrive eller fortælle det til? Det kan være en lærer eller en anden voksen? Måske en som er ven af familien, eller måske en som slet ikke kender din far. Det kan være lettere at tale med en, som ikke kender din far? Hvem mon det kan være?

Mon din mor kan hjælpe dig eller snakke med din far, om det han gør mod dig? Jeg tænker nemlig, det er vigtigt, at der kommer hjælp til jer i familien. I alle kommuner kan man få helt gratis hjælp, til at få det bedre sammen i familien. Det kan man få helt anonymt. Vil det hjælpe jer derhjemme, eller måske har du mod på at kigge på jeres kommunes hjemmeside og søge efter rådgivning til familie eller til børn og unge? Du har nemlig også ret til at få rådgivning i din kommune.

Måske har du en veninde, som kan hjælpe dig med at snakke med en voksen - det kan måske være hendes mor eller far, som kan hjælpe dig med at snakke med din lærer eller kommunen, om det din far gør, så i kan få hjælp derhjemme...

Nogle gange kan det være svært at få sagt. Andre jeg har talt med, om at fortælle ting som kan være svære, har fortalt, at det er nemmere, hvis man skriver det. Kan det være en mulighed, at du viser en person dit brev og mit svar - din lærer eller? Der er flere muligheder for, at din far kan få hjælp til at styre sit temperament - det kan han få på www.dialogmodvold.dk Hjælpen er gratis og vil hjælpe ham, så han ikke truer eller reagerer voldsomt. Det lyder til, at din far har brug for hjælp af en anden voksen, så du ikke længere skal være bange for ham.

Hvis du beslutter dig for at fortælle det til en anden voksen, kan du fortælle den voksne at man kan ringe til vores ForældreTelefon på 35555557 og få hjælp til, hvad man som voksen kan gøre, for at hjælpe dig. Jeg håber du har fået nogle idéer til, hvad du kan gøre og, at du har mod på at fortælle det til en anden voksen – det ville være så sejt og modigt gjort af dig!

Du må også meget gerne ringe eller sms'e ind til os på 116111, så kan vi snakke mere sammen, om du har brug for mere hjælp - hvis mine forslag ikke rigtig hjælper dig. Knus og kærlige hilsner fra Børnetelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

Anonym rådgivning i din kommune

Alle kommuner tilbyder åben, anonym rådgivning for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)