Brev
min far slår
Min far er næsten altid vred og når an er vred kan han finde på alt.
For det første er det sjældent han kalder mig mit navn.
For det meste er det skældsord.
Jeg er ikke den eneste derhjemme der bliver slået.
Det gør mine 4 søskende også og min mor.
Har fortalt min mor at jeg ikke vil bo med ham mere, men hun siger at der stadig er godt i ham, og at vi må holde ud.
Han har tit kastet ting, som knive eller andet efter os eller min mor.
Jeg har tit tænkt hvornår han mon går så vidt at han dræber min mor,
Jeg er så bange…
Bange for at hvis jeg siger noget, og at det tager for lang tid, at han så dræber os eller hende, for det ved jeg han kan finde på.
En gang da vi boede i ….(stedet fjernet og redaktøren bekendt), og min far havde jagtet hende med en kniv, sagde hun til ham at hun ikke ville ham mere, og ville skilles. Han sagde at han ville tage hende dertil, så de kunne blive skilt, men da de så kører ud, viser det sig at han har andre planer. Han tog hende nemlig ud til en skov, hvor han sagde han ville dræbe hende og bagefter begrave hende, hvis hun nogensinde sagde det igen.
Hvad skal jeg gøre?
Plz kom med realistiske svar, der rent faktisk kan hjælpe.
Jeg ved at min mor ikke har råd til at forsørge os, hvis min far forsvinder, og vi har ingen familie..
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16
Når jeg læser dit brev, lyder det som om, du er meget bange for, hvad der kan ske. Det er derfor vildt flot og modigt af dig at skrive dit brev – det kan du godt være stolt af! Du skriver, at du gerne vil have et realistisk svar, som kan hjælpe dig og det vil jeg forsøge at give dig.
Det er meget forkert, det din far gør. I Danmark er det forbudt at slå børn, og din far må heller ikke slå din mor. Du skriver også, at han kalder dig for skældsord, det kalder man psykisk vold, og det må han hverken gøre mod dig, dine søskende eller din mor. Det er meningen, at forældre skal hjælpe deres børn og få dem til at føle sig sikre og trygge.
Det du skriver i dit brev er så alvorligt, at det ikke er noget du skal stå alene med. Du skal have hjælp fra nogle andre voksne. Voksne som kan hjælpe dig og din familie. Du skriver, at du er bange for, hvad der kan ske, hvis du siger noget og der går for lang tid. En mulighed er, at du taler med en lærer på din skole, eller en af dine kammeraters forældre? En anden mulighed er, at du ringer ind til kommunen i den by du bor i. Du kan finde deres nummer på deres hjemmeside. Kommunen kan give dig anonym rådgivning og vejledning til, hvad du skal/kan gøre og de vil kunne hjælpe dig/jer med det samme, når de hører om din situation, for ingen skal gå og være så bange uden at få hjælp.
Hvis du ikke har mod på selv at tale med kommunen, kan du ringe ind på børnetelefonen på 116 111. Her kan rådgiveren fortælle dig om det at få en bisidder fra Børns Vilkår. Det tænker jeg kunne være rigtig godt for dig og dine søskende. En bisidder er en voksen, der ved en masse om børn, der er udsat for vold, og hvordan man hjælper dem. Bisidderen kan også tage med dig til møde hos kommunen og du vil fx kunne tale med bisidderen om, hvordan din mor kan få hjælp fra kommunen, både i forhold til jer og økonomisk.
Se her: http://www.børnetelefonen.dk/bisidder
Som du kan læse, kan en bisidder hjælpe med rigtig mange ting, og bisidderen vil være der undervejs og hjælpe dig og dine søskende, så I ikke skal stå med det hele alene, hvis I beslutter jer for at få hjælp.
Jeg kan forstille mig, at det må være rigtigt svært at skulle gøre de overnævnte ting, især når du er så bange for, hvad din far kan finde på. Men som jeg skrev før er det her så alvorligt, at det ikke er noget du skal stå alene med!
Vi håber at høre fra dig på BørneTelefonen, vi vil rigtig gerne hjælpe. Du har været så modig at skrive herind, og er på rette vej til at hjælpe din familie og dig selv til at få det bedre.
Mange tanker og hilsner fra BørneTelefonen