min far slår

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16

Når jeg læser dit brev, lyder det som om, du er meget bange for, hvad der kan ske. Det er derfor vildt flot og modigt af dig at skrive dit brev – det kan du godt være stolt af! Du skriver, at du gerne vil have et realistisk svar, som kan hjælpe dig og det vil jeg forsøge at give dig.

Det er meget forkert, det din far gør. I Danmark er det forbudt at slå børn, og din far må heller ikke slå din mor. Du skriver også, at han kalder dig for skældsord, det kalder man psykisk vold, og det må han hverken gøre mod dig, dine søskende eller din mor. Det er meningen, at forældre skal hjælpe deres børn og få dem til at føle sig sikre og trygge.

Det du skriver i dit brev er så alvorligt, at det ikke er noget du skal stå alene med. Du skal have hjælp fra nogle andre voksne. Voksne som kan hjælpe dig og din familie. Du skriver, at du er bange for, hvad der kan ske, hvis du siger noget og der går for lang tid. En mulighed er, at du taler med en lærer på din skole, eller en af dine kammeraters forældre? En anden mulighed er, at du ringer ind til kommunen i den by du bor i. Du kan finde deres nummer på deres hjemmeside. Kommunen kan give dig anonym rådgivning og vejledning til, hvad du skal/kan gøre og de vil kunne hjælpe dig/jer med det samme, når de hører om din situation, for ingen skal gå og være så bange uden at få hjælp.

Hvis du ikke har mod på selv at tale med kommunen, kan du ringe ind på børnetelefonen på 116 111. Her kan rådgiveren fortælle dig om det at få en bisidder fra Børns Vilkår. Det tænker jeg kunne være rigtig godt for dig og dine søskende. En bisidder er en voksen, der ved en masse om børn, der er udsat for vold, og hvordan man hjælper dem. Bisidderen kan også tage med dig til møde hos kommunen og du vil fx kunne tale med bisidderen om, hvordan din mor kan få hjælp fra kommunen, både i forhold til jer og økonomisk.

Se her: http://www.børnetelefonen.dk/bisidder

Som du kan læse, kan en bisidder hjælpe med rigtig mange ting, og bisidderen vil være der undervejs og hjælpe dig og dine søskende, så I ikke skal stå med det hele alene, hvis I beslutter jer for at få hjælp.

Jeg kan forstille mig, at det må være rigtigt svært at skulle gøre de overnævnte ting, især når du er så bange for, hvad din far kan finde på. Men som jeg skrev før er det her så alvorligt, at det ikke er noget du skal stå alene med!

Vi håber at høre fra dig på BørneTelefonen, vi vil rigtig gerne hjælpe. Du har været så modig at skrive herind, og er på rette vej til at hjælpe din familie og dig selv til at få det bedre.

Mange tanker og hilsner fra BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

Anonym rådgivning i din kommune

Alle kommuner tilbyder åben, anonym rådgivning for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)