Brev
Min far er ond mod min hund
Hej jeg er 12 år
Min hund er virkeligt bange for min far men der er ikke nogen der tror på det hvad skal jeg gøre??!
12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12 årig
Det er godt at du skriver til os med din bekymring for din hund. Når man har et kæledyr, bliver det en del af familien. Og så er det også vigtigt, at din hund trives og har det godt.
Det er ikke uden grund, at man kalder hunden for ”menneskets bedste ven” - hvis man passer godt på den og behandler den ordentligt, er der stor sandsynlighed for, at man har en ven for livet. Modsat vil den også reagere, hvis den ikke bliver behandlet godt.
Der kan være flere grunde til at din hund bliver bange for din far. Du kan prøve at lægge mærke til, hvornår den bliver utryg og bange. Måske er der nogle helt særlige ting, som de far gør, der udløser det.
Ved at være opmærksom på dette, kan du bedre snakke med din far om det. Jeg tænker, at det er vigtigt at få snakket om, hvordan man har og opdrager på en hund, så hele familien er enige. Måske kan din mor støtte dig at tale med din far om det, hvis du synes det er svært.
Det vil måske derfor være en god idé, at kontakte en hundetræner, som kan give jer nogle gode råd. Eller gå til hundetræning med den og lære, hvordan man træner sin hund. Det er også en idé at kigge på youtube, her er der også mange der ligger videoer ud om, hvordan man lære sin hund nye ting. Man skal nemlig ikke være ond over for en hund! En hund kan man lære mange ting, også at opføre sig pænt. Det lærer hunden bedst ved, at man lære den det på gode måder. Det kan være ved at træne den og give ros, kæl eller godbidder, når hunden gør det godt. Samtidig er det også godt at din hund ved, at det er jer der bestemmer i jeres familie. Men det kan man sagtens gøre uden at være ond.
Jeg håber at du og din far får jer en god snak om lige præcis jeres hund - så I kan finde ud af, hvordan I bedst har hund, hvor I er glade og trygge allesammen. Hvis du fortsat er bekymret for din hund, er det vigtigt at du få hjælp af nogen tæt på jer, ringer og får en snak med en dyrlæge eller måske ringer ind til os på 116111, så kan vi snakke om det.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen