Min far er ond mod min hund

Hej jeg er 12 år

Min hund er virkeligt bange for min far men der er ikke nogen der tror på det hvad skal jeg gøre??!

12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 12 årig

Det er godt at du skriver til os med din bekymring for din hund. Når man har et kæledyr, bliver det en del af familien. Og så er det også vigtigt, at din hund trives og har det godt.

Det er ikke uden grund, at man kalder hunden for ”menneskets bedste ven” - hvis man passer godt på den og behandler den ordentligt, er der stor sandsynlighed for, at man har en ven for livet. Modsat vil den også reagere, hvis den ikke bliver behandlet godt.

Der kan være flere grunde til at din hund bliver bange for din far. Du kan prøve at lægge mærke til, hvornår den bliver utryg og bange. Måske er der nogle helt særlige ting, som de far gør, der udløser det.

Ved at være opmærksom på dette, kan du bedre snakke med din far om det. Jeg tænker, at det er vigtigt at få snakket om, hvordan man har og opdrager på en hund, så hele familien er enige. Måske kan din mor støtte dig at tale med din far om det, hvis du synes det er svært.

Det vil måske derfor være en god idé, at kontakte en hundetræner, som kan give jer nogle gode råd. Eller gå til hundetræning med den og lære, hvordan man træner sin hund. Det er også en idé at kigge på youtube, her er der også mange der ligger videoer ud om, hvordan man lære sin hund nye ting. Man skal nemlig ikke være ond over for en hund! En hund kan man lære mange ting, også at opføre sig pænt. Det lærer hunden bedst ved, at man lære den det på gode måder. Det kan være ved at træne den og give ros, kæl eller godbidder, når hunden gør det godt. Samtidig er det også godt at din hund ved, at det er jer der bestemmer i jeres familie. Men det kan man sagtens gøre uden at være ond.

Jeg håber at du og din far får jer en god snak om lige præcis jeres hund - så I kan finde ud af, hvordan I bedst har hund, hvor I er glade og trygge allesammen. Hvis du fortsat er bekymret for din hund, er det vigtigt at du få hjælp af nogen tæt på jer, ringer og får en snak med en dyrlæge eller måske ringer ind til os på 116111, så kan vi snakke om det.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

Anonym rådgivning i din kommune

Alle kommuner tilbyder åben, anonym rådgivning for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)