Brev
Min far er ikke sød
hej jeg hedder L..
jeg er oppe hos min far hver anden weekend sammen med mine 2 brødre B……. og G……. Når vi er oppe hos vores far bliver vi nogle gange slået og jeg bliver sparket til. Han bruger mig som fodskammel og gider ikke at gøre noget selv.
jeg har problemer med ryggen i forvejen og sidst da jeg var længe oppe og så film med min far og hans nye kæreste gav han mig massage og det fik min ryg til at gøre mere ondt. Jeg gik ud på badeværelset for at børste tænder og derefter kommer min far ud og udspørger mig om noget jeg ikke ved noget om. Han kæreste gør ikke noget ved.
Pige, 9 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære L..
Hvor er det bare flot og modigt af dig at skrive til BørneBrevkassen. Jeres far har bestemt ikke lov til at behandle dig og dine brødre, B og G, på den måde. I har ret til at have det godt, og det er ulovligt, at jeres far slår og sparker til jer.
Jeg forestiller mig, at du ikke har talt med nogle voksne om, hvad der sker, når du og dine brødre besøger jeres far og hans kæreste. Er det mon rigtigt? Ville du have mod på at prøve at tale med din mor om det? Eller hvis det er for svært, kender du måske en anden sød voksen..? Det kan være din klasselærereller en rar nabo? Måske har du en veninde, som har en sød mor, som du kan lide at snakke med..?
Måske synes du, det kan være svært at fortælle om det… Ville du mon så have mulighed for at vise det brev, du har sendt her til BørneBrevkassen (og eventuelt også mit svar)? På den måde vil du have ’noget’ at fortælle videre ud fra…
Hos Børns Vilkår findes der også noget, der kaldes børnebisiddere. Det er voksne, der er ansat til at hjælpe børn, der har det svært derhjemme. Mulighedenfor at få en bisidder gælder også for dig og dine brødre. I kan læse mere om det her: http://www.børnetelefonen.dk/bisidder
Jeg vil også foreslå dig at ringe til BørneTelefonen på tlf.116 111. Det er helt gratis og anonymt, og jeg ved, at der sidder nogle rigtig søde voksne, som vil kunne spørge lidt mere ind til din historie. Rådgiveren vil også kunne fortælle mere om, hvad det betyder at få en børnebisidder.
De kærligste hilsner, BørneBrevkassen
Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien
Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.
Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.
Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.
Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.