Brev
mibning
Jeg bliver tit mobede i klassen og i skolen
og jeg bliver hholdt ig slået på osv hjemme
jeg vil gerne ha et godt råd til hvordan det måske kan blive lidt bedrer
Dreng, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 10 år
Tak for dit brev. Jeg er glad for at du har fundet på at skrive til os og bede om hjælp. Du skriver om to ting, at blive mobbet i skolen og blive slået på hjemme, som begge dele må være svære at leve med, og det skal ingen børn finde sig i. Det er rigtig flot af dig, at du har mod og styrke til at skrive om det.
Jeg vil først svare dig på, hvad jeg tænker, du kan gøre for at komme fri af mobningen. Det, du selv kan gøre er, at fortælle det til din lærer i skolen, og gerne til flere lærere, hvis du synes, du har flere du kan fortælle det til. Det er din læreres pligt at gøre noget ved det, og lærerens opgave at sørge for at ingen bliver mobbet i skolen. Når nogen bliver mobbet er det altid, fordi der er noget i klassen som fungerer dårligt. Det er ikke din skyld at du bliver mobbet. Det er vigtigt at tænke på.
Du fortæller ikke, hvem der slår dig hjemme. Hvis det er dine forældre, synes jeg også, at du skal fortælle det til din lærer. Dine forældre må ikke slå dig, og hvis du siger det til din lærer, har hun også pligt til at hjælpe dig med det. Hun kan fortælle det videre til nogle andre voksne, som kan hjælpe din familie/ dig med at få det bedre. Måske du kan vise din lærer dette brev og mit svar. Vil det være en hjælp for dig?
Hvis det er svært for dig, at sige det til din lærer, må du også meget gerne ringe til BørneTelefonen på nummer: 116 111. Den rådgiver, du snakker med, kan også hjælpe dig. Hun kan sætte dig i kontakt med en bisidder, som er en sød voksen, der gerne vil hjælpe dig med at få fortalt at du bliver slået derhjemme til nogen, som kan hjælpe dig der hvor du bor.
Jeg håber meget, at du går videre med det, enten til din lærer eller BørneTelefonen.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien
Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.
Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.
Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.
Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.