Livet..

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Hvor er det godt, du skriver herind, for så har vi mulighed for at hjælpe dig. Jeg vil her give dig helt konkrete værktøjer til, hvordan du kan komme væk fra din syge far og komme i gang med at leve dit eget liv, et godt liv, for det fortjener du. Du har udvist stor styrke og mod ved at skrive herind, det er rigtig flot og et vigtigt skridt for dig, for det viser både dig og mig, at du gerne vil ud af det nu, at du er så parat til at tage det skridt, der skal til. For at finde frem til din styrke og holde fast på den når det er svært, så prøv at lave denne lille øvelse. Tænk på et tidspunkt i livet, et øjeblik eller en periode, hvor du syntes du gjorde det godt, og at livet, for et øjeblik, syntes helt ok. Det kan være, du trøstede en person, som blev beroliget af det, du sagde. Det kunne være gode minder fra da du var mindre. Det kunne være en opgave, du løste godt. Det er vigtigt, at du finder en god tanke så du kan huske på, at livet kan byde på gode stunder, og at du også er en person med overskud og drømme, for det er dine tanker, der gør dig stærk. Lige nu er det frygt og en syg far, der styrer dig og fjerner helt din føling med, hvem du er, og hvis dette har foregået i mange år, så er der ikke noget at sige til, hvis du tænker, at livet kun handler om overlevelse. Under dette, altså frygten og en syg far, så er der en sød, stærk pige som har masser at tilbyde livet. Du har udvist stor styrke ved at henvende dig her til BørneTelefonen, en styrke som du måske ikke engang er klar over at du har. Denne styrke og ønske om at komme ud af dit helvede, skal du bruge til at ringe efter hjælp. De telefonnumre, jeg skriver her i brevet til dig, skal du gemme i din telefon, BørneTelefonen vil rigtig gerne hjælpe dig og foreslår dig at gøre følgende for at komme hurtigt væk derfra. Det første du skal gøre er at pakke din skoletaske, som du plejer om morgenen, lad være med at pakke andre personlige ting ned i tasken for ikke at vække din fars mistanke. Tag godt varmt tøj på og forlad hjemmet, som du plejer, når du skal i skole. Når du er kommet langt væk hjemmefra, så kan du ringe til politiet eller BørneTelefonen eller, hvis kommunen ligger lige hvor du bor, tag derhen, de plejer at åbne kl. 10 om morgenen og lukke kl. 14. Torsdag har de som regel åbent til kl. 18. Ring til politiet på 112 og sig, at du er blevet voldtaget af din far, og at du gerne vil hentes. Hvis de siger, at du skal ringe til 114 eller kommunen, så insister på at de kommer og henter dig, og sig du er i fare for at blive voldtaget igen. Ring til BørneTelefonen og få fat på en bisidder på 116111. Du kan ringe eller sms'e mellem kl 11-23 og skriv at har akut brug for hjælp og du kan eventuelt henvise til dette brev (brev nr. 19395). Her fra BørneTelefonen kan vi sende en dygtig og sød børnebisidder ud og hjælpe dig. En bisidder er en voksen, som du kan stole på, som støtter dig og som hjælper dig med at finde hoved og hale på det hele. Hvis du skal snakke med dem inde på kommunen, så kan bisidderen hjælpe med kontakten og gå med dig samt hjælpe dig med at finde frem til de bedste løsninger. Bisidderen er en voksen, som tager dig 100% seriøst og taler din sag sammen med dig. Du skal vide, at det din far gør ved dig, er så forkert og grimt og meget strafbart. Det han gør, er at ødelægge dig og gøre ting ved dig, som INGEN far skal gøre ved sin datter. Som du selv er inde på, så er din far syg, og derfor gør han syge ting ved dig. Din far skal hjælpes, men først når du er væk derfra, og i sikkerhed. Du skal et sted hen, hvor der er trygt, og hvor du kan stole på de voksne omkring dig. Hvad der kommer til at ske, efter du har henvendt dig til politiet, kan jeg ikke vide med sikkerhed. Men sandsynligvis vil du blive tilbudt at bo på et akut anbringelsessted, hvor din far ikke vil have mulighed for at komme. Hvis du får en bisidder fra BørneTelefonen, som kan gå med dig til møder og rådgive dig hele vejen, så vil det blive lettere for dig at være i denne proces, for så har du en med dig, som hjælper dig. Igen vil jeg minde dig om, at du besidder større styrke, end du måske tror. Du fortjener at have et godt liv. Dit liv skal ikke længere dikteres af en syg far, du har styrken til at bryde ud og leve dit eget liv. Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

Anonym rådgivning i din kommune

Alle kommuner tilbyder åben, anonym rådgivning for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)