Brev
Kommunen er ligeglad
Hej!
Jeg skrev til jer på et tidspunkt sidste sommer, fordi mine forældre er voldelige, hvor I skrev en underretning til kommunen,
For det første gik der 14. dage før der skete noget som helst (jeg har krav på 24 timer), og for det andet holdt de ét møde, og derefter konstaterede de, at jeg bare skulle snakke med en psykolog.
Nu har mine forældre så taget kontakt til kommunen, fordi de mener, at det er mig, der er problemet. Men hvad kan jeg gøre?
Jeg står som ingenting i denne sag, fordi jeg vil/kan jo ikke bo hjemme, fordi mine forældre er voldelige og nedgører mig konstant.
Hvad kan jeg gøre, for at kommunen tager mig alvorligt, eller beslutter at jeg ikke kan bo hjemme længere?
De tager nemlig kun mine forældre alvorligt, men mine forældre fortæller dem bare, enten t det er mi der er problemet, eller at alt er som det skal være. Jeg håber virkelig i svarer snart, da jeg ellers står til at få en virkelig forfærdelig sommer.
Kærlig hilsen mig.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev. Jeg er ked af at høre, at du ikke fik den hjælp, du skulle have haft. Det var ellers utrolig modigt af dig at kontakte os og bede om hjælp, og det er slet ikke i orden, at der ikke blev lyttet til dig. Jeg tror faktisk, vi kan hjælpe dig helt konkret, så du kan føle dig taget alvorligt.
Her i Børns Vilkår har vi ansat nogle dygtige bisiddere rundt omkring i hele landet. Bisidderne er voksne, som er uddannet og har erfaring med børns rettigheder, og vores bisiddere har hjulpet mange børn og unge, som havde det svært derhjemme. Bisidderen er på din side og er med til møder med kommunen. Det kan være virkelig rart at have en, der kender hele systemet, og som kan forklare, hvordan tingene foregår - og som samtidig kan sørge for, at DU bliver lyttet til og taget alvorligt.
Prøv evt. at læse lidt mere om det her - og så skynd dig at ringe til os enten på 35 55 55 59 eller 116 111 og bed om at få en bisidder. Så finder vi en, som bor i nærheden af din by, så I kan mødes og snakke det hele igennem og få sat gang i den hjælp, du skal have.
Når du er så sikker på, at du ikke vil bo derhjemme, så synes jeg, det er virkelig vigtigt, at der bliver lyttet til det - og ikke kun til dine forældres version af sagen. Jeg synes, det er sejt, at du reagerer på det, når du kan mærke, at det ikke er rart for dig at være, hvor du er, for det er bestemt ikke dig, der er problemet! Det må de aldrig få dig til at tro.
Jeg håber, du har mod på at ringe herind og få en bisidder, så snart du ser mit svar. Det er slet ikke rimeligt, at du skal have en forfærdelig sommer - du skal have en dejlig sommer, hvor du kan koble af og føle dig tryg og glad. Det vil vi rigtig gerne hjælpe dig med.
De bedste ønske og varme tanker fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien
Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.
Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.
Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.
Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.